Της Μαρίας Καγιαβή
Μια από της τεχνικές που έχει χρησιμοποιηθεί από αρχαιοτάτων χρόνων για διδακτικούς σκοπούς, είναι η μιμική και η μεταμόρφωση, σαν έμφυτες ικανότητες του ανθρώπου να εκφράσει τα ερεθίσματα και τις εντυπώσεις που του προκαλεί ο γύρω κόσμος. Αυτές τις ικανότητες παρατηρούμε μέχρι σήμερα, στα πρώτα μετά-βρεφικά χρόνια των παιδιών, τα οποία, μέσα από το παιχνίδι της αναπαράστασης επιδιώκουν να γνωρίσουν τον κόσμο τους. Και στα ζώα όμως, παρατηρούμε ότι με την μίμηση, προσπαθούν να «μάθουν» στους απογόνους τους όλα αυτά που είναι απαραίτητα για την επιβίωση τους. Καθώς η ανθρωπότητα εξελίσσονταν, οι ικανότητες αυτές γέννησαν το θέατρο, σε μια προσπάθεια τόσο οι παρακολουθούντες όσο και οι συμμετέχοντες, να διδαχθούν από τα βάσανα των ηρώων-βασιλέων (αρχαία τραγωδία), τα θεία πάθη (θρησκευτικό δράμα) ή ακόμα και από τα παθήματα των αστείων καθημερινών πρωταγωνιστών (λαϊκά δρώμενα, πανηγυρικές τελετές κλπ). Μέχρι σήμερα το θέατρο χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, κυρίως μέσα από το ανέβασμα σχολικών παραστάσεων και έχοντας πολλαπλούς στόχους, ανάμεσα στους οποίους και η εξοικείωση των μαθητών με την δραματική τέχνη. Στοιχεία της θεατρικής τέχνης, χρησιμοποιούν επίσης και οι εκπαιδευτές ενηλίκων, όταν εφαρμόζουν τις διδακτικές τεχνικές του «παιχνιδιού … ρόλων» και της «προσομοίωσης».
Τη δεκαετία του 1910-20 η Harriet Finlay Jhonson, στην Αγγλία, είναι «η πρώτη παιδαγωγός που χρησιμοποιεί δραματικές μεθόδους διδασκαλίας στο πλαίσιο της σχολικής τάξης». Από τα μέσα του 20ου αιώνα, το «Εκπαιδευτικό Δράμα» (Ε.Δ), μια τεχνική που «σχετίζεται με όλες τις μορφές του δράματος και στοχεύει σε κάποιο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα»(Μέγα 1990,σελ.22), μπαίνει στο επίσημο σχολείο και αρχίζει να χρησιμοποιείται για διδακτικούς σκοπούς, κυρίως στην Αγγλία και την Ουαλία. Από τότε, το Ε.Δ. χρησιμοποιείται αρκετά στο εξωτερικό σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε μη κυβερνητικές οργανώσεις που δουλεύουν με παιδιά και ενήλικες, καθώς και σε φορείς που ασχολούνται με θέματα αλλαγής στάσεων και διαχείρισης συναισθημάτων. Για να μπορέσει όμως το Ε.Δ, να εξελιχθεί και να διαμορφωθεί σε αυτό πού είναι και εφαρμόζεται σήμερα, χρειάστηκε να διανύσει έναν μακρύ δρόμο συζητήσεων και αντιπαραθέσεων, ανάμεσα στους επιστήμονες που το εκπροσωπούν.
Οι απαρχές του «Δράματος» που ετυμολογικά προέρχεται από το αρχαίο ρήμα «Δράω-Δρώ» που σημαίνει πράττω φαίνεται να τοποθετούνται στην Αρχαία Ελλάδα. Στην Μ.Βρετανία όμως, κατόρθωσε να ξεφύγει από την σκηνή του θεάτρου και να μπει στα σχολεία, με στόχο να προβληματίσει σε θέματα ζωής, να ενθαρρύνει την μελέτη θεατρικών κειμένων, κυρίως όμως να γεφυρώσει τις υπάρχουσες ανάγκες των μαθητών με την προσφερόμενη διδασκαλία. Η διάκριση μάλιστα του «Δράματος» από το «Θέατρο», αποτέλεσε τον άξονα πάνω στον οποίο κινήθηκε η ιστορία και η εξέλιξη του Εκπαιδευτικού Δράματος, δημιουργώντας κατά καιρούς έντονες διαμάχες. Διαμάχες όμως που αποδείχθηκαν γόνιμες, καθώς τροφοδότησαν την θεωρία και την πράξη του, οδηγώντας το σε νέες μορφές εφαρμογής και δημιουργίας.
Οι ρίζες του Ε.Δ μπορούν να αναζητηθούν στο «Θέατρο του Καταπιεσμένου» του Βραζιλιάνου Augusto Boal, ο οποίος το 1955 αρχίζει να σκηνοθετεί και να διευθύνει το θέατρο «Arena» στο Sao Paulo. Επηρεασμένος φιλοσοφικά και πολιτικά από το βιβλίο του συμπατριώτη του Paulo Freire «Η Παιδαγωγική του Καταπιεσμένου», επιχειρεί να μετατρέψει το πεδίο εφαρμογής της φιλοσοφικής θεωρίας του Freire, δημιουργώντας το «Θέατρο της Αγοράς». Έτσι η «παιδαγωγική» γίνεται «θέατρο», ο «ενεργός μαθητής» γίνεται «ενεργός θεατής» ενώ σπάει ο αόρατος τοίχος μεταξύ «σκηνής» και «πλατείας», όπως και ανάμεσα στην «έδρα» και το «θρανίο». Κατά τα χρόνια της εξορίας του, ο A.Boal, βρίσκεται σε άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, ψάχνοντας νέους τρόπους έκφρασης και προσέγγισης ενός συχνά εξαθλιωμένου και τρομαγμένου κοινού. Με τον τρόπο εργασίας του ο Boal, προσπαθεί να εξερευνήσει το δυναμικό της δραματικής πράξης, με στόχο να απελευθερώσει το άτομο από την καταπίεση που νοιώθει από τους φόβους του, τις δυσκολίες επικοινωνίας με τους γύρω του, καθώς και τις συνθήκες του περιβάλλοντος του (Άλκηστις 2000, σελ.29). Περνώντας ο Boal στην Πορτογαλία και αργότερα στην Γαλλία, όπου εγκαθίσταται για δέκα χρόνια, ιδρύει το «Κέντρο Θεάτρου των Καταπιεσμένων», επηρεάζοντας τελικά ολόκληρη την Ευρώπη.
Παράλληλα στην Αγγλία, από τα μέσα του 20ου αιώνα, αναπτύσσεται το εκπαιδευτικό κίνημα της «Νέας ή Προοδευτικής Αγωγής», το οποίο ασκεί έντονη κριτική στο σχολείο και θέτει ζητήματα «επιφανειακότητας» της γνώσης και αυταρχισμού της διδασκαλίας. Μέσα σε αυτό το κοινωνικό πλαίσιο, ιδρύεται το 1943 η «Εταιρεία της Δραματικής Τέχνης»(Drama Association) και ο Peter Slade, Άγγλος θεατράνθρωπος και παιδαγωγός, αναλαμβάνει σύμβουλος. Το 1944 σε επίσημη πράξη για την Παιδεία, αναφέρεται το Ε.Δ, ως «το κλειδί στην κοινωνική, ηθική ανάπτυξη και καλλιέργεια της φαντασίας του παιδιού της νέας εποχής». Το 1948 μάλιστα, γίνεται στο Λονδίνο το συνέδριο Drama in Education, όπου αναγνωρίζεται η «σημαντικότητα της Δραματικής Τέχνης στην εκπαίδευση».
Το 1967ο B.Way με το βιβλίο του «Development through Drama» συνεχίζει τον δρόμο του Slade και επιχειρεί για πρώτη φορά έναν επίσημο διαχωρισμό του δράματος από το θέατρο, αποκόπτοντας το ένα από το άλλο και θεωρώντας τα αντίθετα. Διατυπώνει δε παράλληλα την άποψη, ότι σημασία δεν έχει η επικοινωνία με το κοινό-την οποία προωθεί το θέατρο-αλλά η εμπειρία αυτών που συμμετέχουν στην διαδικασία, όπως γίνεται με το δράμα.
Το 1970, η Dorothy Heathcote, στηριζόμενη στο μοντέλο ανάπτυξης του Vygotsky, προτείνει για πρώτη φορά το Δράμα σαν τρόπο μάθησης, τονίζοντας τον χαρακτήρα «παιχνιδιού» που έχει, καθώς και το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτό μαθαίνεται. Μαζί με τον Gavin Bolton προτείνουν ένα «διαλεκτικό» είδος δράματος, το οποίο αφενός μεν επιτρέπει την «υποταγή» στην εμπειρία και αφετέρου επιβάλει την απόσταση από την εμπειρία, οδηγώντας στον στοχασμό. Ο δάσκαλος για πρώτη φορά μπαίνει σε «ρόλο», όχι για να δείξει πόσο καλός ηθοποιός είναι, αλλά προκειμένου να θέσει ένα πρότυπο. Έτσι, γίνεται καθοδηγητής της διαδικασίας ή όπως χαρακτηριστικά λέει η Heathcote ο «σύντροφος καλλιτέχνης».
Την δεκαετία του 1980, επιχειρείται μια συστηματική προσπάθεια διαχωρισμού του δράματος από το θέατρο, ενώ το 1991 ο D. Hornbook ασκεί έντονη κριτική στο Ε.Δ, κατηγορώντας το ότι προωθεί τον ατομισμό και οδηγεί στην απομόνωση από τις άλλες τέχνες. Την δεκαετία όμως του 1990, τόσο η C.O΄Neill όσο και ο M. Fleming, υπερασπίζονται το Εκπαιδευτικό Δράμα, ανανεώνοντας ταυτόχρονα την θεωρία και πρακτική του και ενισχύοντας τον θεατρικό του προσανατολισμό. Σήμερα, η άποψη που φαίνεται να επικρατεί είναι αυτή του θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη Geoff Gillham, ότι:«το δράμα και το θέατρο σε παιδαγωγικό πλαίσιο δεν είναι συνώνυμα αλλά ούτε και διαχωρισμένα. Η διαφορά τους βρίσκεται στον προσανατολισμό τους. Το πρώτο (δράμα) προσανατολίζεται προς την μάθηση και το δεύτερο (θέατρο) προς την παράσταση».
Μέσα από αυτές τις έντονες θεωρητικές αντιπαραθέσεις και τεχνικές αναζητήσεις, προέκυψε το «Εκπαιδευτικό Δράμα» (μετάφραση του όρου «Drama in Education») που σήμερα χρησιμοποιείται και που ορίζεται σαν: «μια δομημένη παιδαγωγική διαδικασία, η οποία υιοθετεί την θεατρική φόρμα-δηλαδή τις τεχνικές και τα εργαλεία της δραματικής τέχνης-με σκοπό την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων, καθώς και την αποτελεσματικότερη αφομοίωση της γνώσης μέσα στο κοινωνικό της πλαίσιο». Κατά την εφαρμογή του μάλιστα, έμφαση δίνεται στην διαδικασία και όχι στο τελικό αποτέλεσμα-δηλαδή την «παράσταση»-που θα παρουσιαστεί σε τρίτους. Ο όρος εξάλλου «Δράμα», αναφέρεται στην δράση που συμβαίνει στο εδώ και τώρα και όχι στον χρόνο προετοιμασίας κάποιου δρώμενου. Χωρίς βέβαια η θεατρική παράσταση να αποκλείεται, δεν αποτελεί ωστόσο προϋπόθεση ή βασικό του στόχο, λειτουργώντας με έναν μάλλον «συμπληρωματικό» τρόπο προς το Εκπαιδευτικό Δράμα.
Στην Ελλάδα η δραματική διαδικασία στην εκπαίδευση, «δεν είχε καμία σχέση με τον τρόπο που αναπτύχθηκε στον αγγλοσαξονικό χώρο». Τα τελευταία όμως χρόνια, το «δράμα» ή η «δραματοποίηση», άρχισαν να χρησιμοποιούνται σαν παιδαγωγικά εργαλεία, ενώ αναφέρονται εκτεταμένα στην βιβλιογραφία, από παιδαγωγούς, ερευνητές και πανεπιστημιακούς, όπως η Άλκηστις, ο Κουρετζής, ο Μουδατσάκις κλπ.
Το Ε.Δ, αποτελεί στην ουσία μια κοινωνική μορφή τέχνης. Σαν κύρια χαρακτηριστικά του θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι:
στηρίζεται στην βιωματική εμπειρία, προχωρώντας όμως βαθύτερα,
στην συνειδητοποίηση αυτής της εμπειρίας,
θέτοντας προβληματισμούς και
δημιουργώντας την ανάγκη «λύσεων», ενώ
δραστηριοποιεί τους εκπαιδευομένους,
οδηγώντας τους στην βιωματική γνώση
επιτυγχάνοντας τελικά την μάθηση
Παράλληλα,
ευνοεί την συνεργασία και την αλληλεπίδραση, καθώς οι συμμετέχοντες:
εργάζονται ομαδικά και αποκτούν
συλλογική ευθύνη απέναντι στην πορεία της μάθησης τους . Με τον τρόπο αυτό,
ενισχύεται η αυτό-έκφραση,
μεταλλάσσεται η σχέση με τον εαυτό και τους άλλους(Άλκηστις 1998.σελ.28)
οι άνθρωποι ευαισθητοποιούνται απέναντι στους συνανθρώπους τους και προάγεται η αυτογνωσία.
Αλλά και ο ίδιος ο χώρος της τάξης αλλάζει και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μουδατσάκις «αποψιλούται, αποκτά μηδενική σημασία». Η τάξη γίνεται «σκηνή που ερμηνεύονται καταστάσεις και βιώνονται εκπαιδευτικές στιγμές». Έτσι όμως. αλλάζουν και οι κώδικες συμπεριφοράς, καταργούνται τα στεγανά στην επικοινωνία, οξύνεται η δημιουργικότητα, ευνοείται η ένταξη στην ομάδα και «το κλίμα από ανταγωνιστικό μεταμορφώνεται σε συναγωνιστικό». Παράλληλα, διαφοροποιείται και η θέση του δασκάλου-εκπαιδευτή, καθώς είναι αυτός που συντονίζει, ρυθμίζει, προτρέπει αλλά δεν επεμβαίνει. Αντίθετα, γίνεται οδηγός-εμψυχωτής, βοηθώντας τους συμμετέχοντες να φτάσουν «στο κέντρο της εκπαιδευτικής πράξης», εμπλέκοντας τους τελικά και συναισθηματικά στην διαδικασία της μάθησης.
Follow Us
παιδικά βιβλία από τις Εκδόσεις Φυλάτος
Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.
Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.
-
Πρόσφατα άρθρα
- «Ενδυναμώνοντας Οικογένειες: Η Αξία των Σχολών Γονέων»
- Η Άγρια Φύση και τα Παιδιά της Πλημμύρας
- Γίνεται πόλεμος;
- Η Ιστορία του Πέτρου
- Κοινωνικές Ιστορίες
- Ευαισθητοποίηση σε θέματα αποδοχής της αναπηρίας και της διαφορετικότητας και της ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο
- Ταινίες για παιδιά online στο 61ο ΦΚΘ
- Webex για μαθητές και γονείς Σύνδεση και γνωριμία με το περιβάλλον
- Είμαι δάσκαλος και συνομιλώ με τον εαυτό μου
- (χωρίς τίτλο)
Δημοφιλή άρθρα & σελίδες
- Η μετάβαση .... νηπιαγωγείο-δημοτικό- γυμνάσιο
- Τεχνικές Θεάτρου, Θεατρικού Παιχνιδιού, Εκπαιδευτικού Δράματος
- Γιατί αποφάσισα να γίνω δασκάλα (1)
- Το Μαγικό Φίλτρο -ψηφιακό μαθησιακό παιχνίδι
- Μη ανταγωνιστικές δραστηριότητες και παιχνίδια (υλικό)
- «Τα Παιδιά Γράφουν και Ζωγραφίζουν τα Δικαιώματά τους το 2013» εκπαιδευτικό πρόγραμμα της UNICEF -πρόταση-
- H τεχνική της "μικρής χελώνας" διαχείριση Θυμού
- "Μαθαίνοντας στα παιδιά να αγαπούν" 40 έτοιμα μαθήματα για τις τάξεις Δ΄, Ε΄, Στ΄
- Στρατηγικές διδασκαλίας για μαθητές που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής
- Αν... η αλφαβήτα ήταν ευχές... κάθε γράμμα θα ήταν μια ευχή!!!!
- Follow Anna ' s Pappa blog on WordPress.com
Επισκέψεις
- 3.060.082 hits
τα βιβλία μου
Fylatos Publishing / Ekdoseis Fylatos
- Οι Εκδόσεις Φυλάτος/ Fylatos Publishing φέρνουν τη Μαγεία των Βιβλίων στην 20ή ΔΕΒΘ/ 20th TBF
- Η Στεφανία Τσακιράκη από τη Γαλλία στη Βόρεια Ελλάδα
- Reimagining Transformative and Emancipatory Adult Education for a World to Come – Download your free copy today
- Τρεις Πόλεις, Μία Φωνή: Η Περιοδεία Παρουσίασης του “FINDMYVOICE Test” της Fiona Λαμπρίδη-Wolfsohn
- Η Ποίηση ως Παγκόσμια Γλώσσα της Ψυχής: Εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης
- “Οι περιπέτειες της Τζέμμα” Πέρα από την Περιπέτεια: Η Τζέμμα Ενώνει Οικογένεια και Φίλους σε Ένα Μήνυμα Ελπίδας
- Στην Καρδιά του Αιώνιου: Φως, Σκοτάδι και η Αγάπη που Ενώνει Κόσμους στο “Αιώνιο Κάλεσμα” της Jojo A
- Πίσω από τις Λέξεις Θυμού: Η Συγγραφέας Ιωάννα Γιαννακούλα Αποκαλύπτει τα Μυστικά της Μελέτης
- Φαντασία και Φιλία στο Φως της Σύμης: Η Εκδήλωση Παρουσίασης του ‘Αναστάσιος και Καρμελίνα’
- Ένα Ταξίδι Φιλίας: Μία Δράση Στο Δημοτικό Σχολείο Που Ζωντανεύει Τη Μαγεία Της Αληθινής Συντροφικότητας Και Της Αποδοχής
Αρχείο
- Φεβρουαρίου 2024 (1)
- Σεπτεμβρίου 2023 (1)
- Φεβρουαρίου 2022 (1)
- Νοέμβριος 2020 (5)
- Οκτώβριος 2020 (3)
- Σεπτεμβρίου 2020 (5)
- Ιουνίου 2020 (2)
- Μαΐου 2020 (1)
- Απρίλιος 2020 (1)
- Μαρτίου 2020 (1)
- Δεκέμβριος 2019 (1)
- Οκτώβριος 2019 (1)
- Ιουνίου 2019 (2)
- Μαΐου 2019 (3)
- Μαρτίου 2019 (1)
- Μαρτίου 2018 (4)
- Φεβρουαρίου 2018 (2)
- Ιανουαρίου 2018 (3)
- Δεκέμβριος 2017 (1)
- Οκτώβριος 2017 (1)
- Σεπτεμβρίου 2017 (1)
- Αύγουστος 2017 (2)
- Ιουλίου 2017 (3)
- Μαΐου 2017 (3)
- Απρίλιος 2017 (5)
- Μαρτίου 2017 (3)
- Ιανουαρίου 2017 (3)
- Δεκέμβριος 2016 (2)
- Οκτώβριος 2016 (11)
- Σεπτεμβρίου 2016 (2)
- Αύγουστος 2016 (17)
- Ιουλίου 2016 (4)
- Ιουνίου 2016 (2)
- Μαΐου 2016 (4)
- Απρίλιος 2016 (6)
- Μαρτίου 2016 (9)
- Φεβρουαρίου 2016 (7)
- Ιανουαρίου 2016 (11)
- Δεκέμβριος 2015 (6)
- Νοέμβριος 2015 (4)
- Οκτώβριος 2015 (4)
- Σεπτεμβρίου 2015 (8)
- Αύγουστος 2015 (16)
- Ιουλίου 2015 (5)
- Ιουνίου 2015 (3)
- Μαΐου 2015 (9)
- Απρίλιος 2015 (12)
- Μαρτίου 2015 (12)
- Φεβρουαρίου 2015 (11)
- Ιανουαρίου 2015 (15)
- Δεκέμβριος 2014 (8)
- Νοέμβριος 2014 (8)
- Οκτώβριος 2014 (11)
- Σεπτεμβρίου 2014 (10)
- Αύγουστος 2014 (10)
- Ιουλίου 2014 (8)
- Ιουνίου 2014 (6)
- Μαΐου 2014 (12)
- Απρίλιος 2014 (23)
- Μαρτίου 2014 (31)
- Φεβρουαρίου 2014 (19)
- Ιανουαρίου 2014 (24)
- Δεκέμβριος 2013 (26)
- Νοέμβριος 2013 (18)
- Οκτώβριος 2013 (33)
- Σεπτεμβρίου 2013 (24)
- Αύγουστος 2013 (29)
- Ιουλίου 2013 (24)
- Ιουνίου 2013 (33)
- Μαΐου 2013 (39)
- Απρίλιος 2013 (49)
- Μαρτίου 2013 (59)
- Φεβρουαρίου 2013 (34)
- Ιανουαρίου 2013 (28)
- Δεκέμβριος 2012 (39)
- Νοέμβριος 2012 (52)
- Οκτώβριος 2012 (49)
- Σεπτεμβρίου 2012 (26)
- Αύγουστος 2012 (2)
- Ιουλίου 2012 (6)
- Ιουνίου 2012 (17)
- Μαΐου 2012 (32)
- Απρίλιος 2012 (25)
- Μαρτίου 2012 (40)
- Φεβρουαρίου 2012 (27)
- Ιανουαρίου 2012 (35)
- Δεκέμβριος 2011 (21)
- Νοέμβριος 2011 (6)
Kατηγορίες
- covid (3)
- πρόταση (556)
- βιβλιοπαρουσίαση (43)
- πίνακας εργασίας (3)
- παραμύθια (101)
- παγκόσμιες ημέρες – εβδομάδες (176)
- περιβάλλον (76)
- σχέδια διδασκαλίας /προτάσεις (294)
- τέχνη (48)
- τεχνολογία (159)
- φιλαναγνωσία (143)
- Κατασκευές (47)
- 25η Μαρτίου (5)
- 28η Οκτωβρίου (2)
- πασχαλινες (4)
- χριστουγεννιάτικες (9)
- αποκριάτικες (11)
- γιορτή μητέρας (5)
- Πάσχα (14)
- Χριστούγεννα (37)
- ασφάλεια στο διαδίκτυο (21)
- αγωγή υγείας (128)
- ανακοίνωση (155)
- βιβλία – υλικό για εκπαιδευτικούς (255)
- γιορτή πατέρα (4)
- διαπολιτισμική εκπαίδευση-διαφορετικότητα- διαφοροποίηση στη μάθηση (146)
- εργασίες μαθητών (25)
- εθνικές γιορτές (25)
- εκπαιδευτικά άρθρα (210)
- εκπαιδευτικά λογισμικά (193)
- ενδοσχολική βία (60)
- θεατρικό για παιδιά (3)
- κοινωνικός αποκλεισμός (64)
- λογισμικό (106)
- μαθητικός διαγωνισμός – συμμετοχή σε δράσεις (91)
- ντοκιμαντέρ – ταινίες μικρού μήκους (39)
- Uncategorized (26)
- video (157)
- 25η Μαρτίου
- amp
- e- book
- ebook
- video περιβαλλοντικής αγωγής
- web 2.0
- webquest
- Πάσχα
- Χριστούγεννα
- αγωγή υγείας
- αληθινός δάσκαλος
- ανακοίνωση
- ανακοίνωση μαθητικού διαγωνισμού
- βίντεο
- βιβλίο
- βιβλίο δραστηριοτήτων
- βιβλιοπαρουσίαση
- γονείς
- δάσκαλος
- δάσκαλος και μαθητής
- διαγωνισμός
- διαπολιτισμική
- διαπολιτισμικότητα
- διατροφή
- διαφορετικότητα
- διαχείριση συναισθημάτων
- δραστηριότητες
- εθνική γιορτή
- εκπαιδευτικά άρθρα
- εκπαιδευτικά λογισμικά
- εκπαιδευτική αρθρογραφία
- εκπαιδευτική εφαρμογή
- εκπαιδευτικό video
- εκπαιδευτικό άρθρο
- εκπαιδευτικό άρθρο. δάσκαλος
- εκπαιδευτικό βιβλίο
- εκπαιδευτικό λογισμικό
- εκπαιδευτικό πρόγραμμα
- εκπαιδευτικό υλικό
- ενδοσχολική βία
- κοινωνικός αποκλεισμός
- λογισμικό
- λογισμικό για το περιβάλλον
- μαθηματικά
- μαθητές
- μαθητικός διαγωνισμός
- μικρός ευκλείδης
- νέες τεχνολογίες και δάσκαλος
- ο σύγχρονος δάσκαλος
- παγκόσμια ημέρα
- παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου
- παιδί
- παιχνίδι
- παραμύθι
- παραμύθια
- παραμύθι για πρόγραμμα ψυχικής υγείας
- περιβάλλον
- περιβαλλοντική αγωγή
- πρόγραμμα διατροφής
- πρόταση
- πρόταση διδασκαλίας
- ρατσισμός
- συμμετοχή σε δράσεις
- συναισθηματική νοημοσύνη
- σχέδια διδασκαλίας-προτάσεις
- σχέδια διδασκαλίας -προτάσεις
- σχέδια εργασίας
- σχέδιο εργασίας
- σχολείο
- τέχνη
- ταινία
- τεχνολογία
- υλικό
- φιλαναγνωσία
- χριστουγεννιάτικο παραμύθι
ψηφιακό σχολείο
Δημοφιλή κλικ
blog εκπαιδευτικών
- 1ο Δημοτικό Σχολείο Σκιάθου
- 44ο Νηπιαγωγείο Περιστερίου
- 5ο Δημοτικό σχολείο Χολαργού
- 8ο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας
- 9ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
- drastiriotites
- e-θρησκευτικά
- e-symvoulos
- in my cl@ssroom…
- το ημερολόγιο ενός δασκάλου
- χαρούμενο δημοτικό
- ψηφιακή τάξη
- Α.Κί.ΔΑ
- Αποστόλης Καρύδας
- Γράφω και Δρω
- Δ.Σχολείο Μ.Παναγίας
- Δ@σκ@λος
- Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείου
- Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Νέων Επιβατών
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΥΛΗ Ν.ΑΙΓΑΙΟΥ
- Εγκύκλιος Παιδεία
- Εκπαιδευτικά και άλλα
- Εκπαιδευτικές σελίδες του Γιάννη Μόκια
- Η τάξη με τον ήλιο
- Ιστορίες με φαντασία!!!!
- Κανταρτζή Ευαγγελία
- Μαρία Ανδρίτσου
- Μακροδήμος Νίκος
- Ο ζωηρός μαθητής
- Στην τάξη
- Σχολική δημιουργικότητα
- ΣΤ1 του 2ου Δημοτικού σχολείου Ξάνθης
- ΣΧΟΛΕΙΟ μαθητικό φόρουμ
- Τeaching Τherapy
- Χαρούμενες φατσούλες
- αστροπελέκι
- διαφοροποιημένη διδασκαλία
- ξεκούρδιστη τάξη
- syneducation
περιβάλλον
γενικά
εικονική περιήγηση
- google art project
- περιήγηση στο Ιερό Ναό του Θεού Σοφίας Θεσσαλονίκης
- τρισδιάστατη αρχαία Μίλητος
- Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης
- Εικονική περιήγηση στη Ακρόπολη
- Εικονική περιήγηση στη Βουλή των Ελλήνων
- Θεσσαλονίκη – Χαλκιδική 3D περιήγηση
- Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
- Περιδιαβαίνοντας τη Θεσσαλονίκη
- η Αγία Σοφία τρισδιάστατη
- η αρχαία Αγορά Αθηνών
εκπαιδευτικά
- e-selides
- in my cl@ssroom…
- τα εικαστικά στο δημοτικό
- Γράφω και Δρω
- Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείου
- ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΥΛΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- Εκπαιδευτική Τηλεόραση
- Ιδέες και υλικό λογοθεραπείας
- Μαθηματικά Στ΄ Δημοτικού Σελίδα υποστήριξης
- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
- Περί … εκπαιδεύσεως ο λόγος
- Συνδέσεις για εκπαιδευτικούς
- Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Περιφέρειας Καρύστου
- ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
- εκπαιδευτική ενημέρωση
- PhET: προσομοιώσεις φυσικής
ιστορία
Μεταστοιχεία
on line εκπαιδευτικό λογισμικό
-
Το έργο με τίτλο Anna's Pappa blog από τον δημιουργό;Άννα Παππά διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές . βραβείο από την bloggoγειτονιά
βραβείο από «Δραστηριότητες, παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό για το Νηπιαγωγείο» & από την όμορφη PAREOYLA
βραβείο από «Η τάξη με τον ήλιο»
βραβείο από τις sxolikes…ataxies
βραβείο από το ιστολόγιο του Νίκου Μακροδήμου
δικαιώματα του παιδιού
Instagram
Νέα και Ειδήσεις για την Εκπαίδευση από το edweek.gr
- Ανακοίνωση ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ για το ψηφιακό σχολείο
- Πρακτική άσκηση για φοιτητές/τριες στο CERN
- Πανελλήνιες 2024: Αυξήθηκε ο αριθμός των εισακτέων σε σχέση με πέρυσι
- Τι προβλέπει το νέο ΦΕΚ για την αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων
- Παρουσιάστηκε από τον υπουργό Παιδείας Κ. Πιερρακάκη το νέο Ψηφιακό Σχολείο
- ΕΚΠΑ: Πρόσκληση Διδακτικού Προσωπικού στο Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών
- Δια ζώσης σεμινάριο “Τα Σπήλαια στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση”
- Μαζική τροφική δηλητηρίαση μαθητών από σχολικά γεύματα στη Λαμία
- Κατασκηνώσεις παιδιών εκπαιδευτικών 2024: Πρόσκληση ΔΟΕ για αιτήσεις συμμετοχής
- Θλίψη στην Κόρινθο: Έφυγε από τη ζωή αναπάντεχα καθηγήτρια
Πολύ όμορφα τα παραπάνω και χαίρομαι ιδιαίτερα που διαβάζω μετά από καιρό μια τέτοια αναφορά στα ελληνικά! Ωστόσο, θα ήταν καλό να προστεθούν και νεότεροι Έλληνες παιδαγωγοί (Α. Αβδή, Κ. Αμοιρόπουλος, Χρ. Βασιλοπούλου, Ε. Καμπέρη, Χρ. Παπαστάθη, Π. Στεφανίδου, Μ. Χατζηγεωργίου κ.α.) που έχουν ασχοληθεί καθαρά με το Εκπαιδευτικό Δράμα, αλλά και φορείς που έχουν συμβάλει αποφασιστικά όπως ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικού Δράματος (δεν υφίσταται πλέον), που στο παρελθόν έκανε πολύ σημαντική δουλειά γύρω από το συγκεκριμένο αντικείμενο και την προώθησή του στην Ελληνική Εκπαίδευση (τυπική και άτυπη), το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με τα σεμινάρια που έκανε και σήμερα κυρίως το Εργαστήρι του Θεάτρου Πόρτα, οι Δια-δρο-μές κ.α.
Επίσης, το Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και πολλοί παιδαγωγοί που δραστηριοποιούνται σ’ αυτό έχουν παίξει σημαντικό ρόλο.