Ενσυνειδητότητα στο σχολείο

γράφει:
Ηλέκτρα Μπάδα στο site
Αναπνέουμε

Ενσυνειδητότητα (mindfulness) σημαίνει να εστιάζεις την προσοχή σου σε αυτό που αληθινά είσαι και σε αυτό που συμβαίνει κάθε στιγμή, στο παρόν, χωρίς κριτική. Εν-συνείδητος: να είσαι ανοιχτός στη ζωή, με επίγνωση. Η πρακτική της ενσυνειδητότητας σε βοηθάει να στρέψεις την προσοχή στην αναπνοή, στον εαυτό σου, να παρατηρείς τις σκέψεις και τα συναισθήματα με αποδοχή και καλοσύνη για ό,τι συμβαίνει. Τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν πολύ από την πρακτική αυτή.

Σήμερα υλοποιούνται αρκετά προγράμματα ενσυνειδητότητας -mindfulness- σε σχολεία, κυρίως στις ΗΠΑ και στην Αγγλία. Μέσα από τα προγράμματα αυτά, οι δάσκαλοι και οι μαθητές παίζουν παιχνίδια που έχουν να κάνουν με την παρατήρηση της αναπνοής, των συναισθημάτων, των σκέψεων, των αισθήσεων και του σώματος. Σκοπός είναι να αποκτήσουν τα παιδιά (και οι ενήλικες) μια εσωτερική άγκυρα μέσα τους, έναν τρόπο να συγκεντρώνονται στον εαυτό τους, να ηρεμούν, να νιώθουν καλά και να μπορούν να αντιμετωπίζουν τις καταστάσεις στη ζωή τους με μεγαλύτερη επίγνωση.

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η πρακτική του mindfulness στο σχολείο, στη δουλειά και στο σπίτι, είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσει ένας άνθρωπος τα επίπεδα του άγχους και να επωφεληθεί σε επίπεδο υγείας και ευεξίας. Επίσης, η νευροεπιστήμη έχει αποδείξει ότι η πρακτική της συνειδητής αναπνοής (να καθόμαστε ήσυχα νιώθοντας την αναπνοή μας) καλλιεργεί μέρη του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη διαύγεια, τη μνήμη, τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων, την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια. Βοηθά τα παιδιά να ηρεμούν, να βελτιώνουν τις σχολικές επιδόσεις και να νιώθουν ικανοποίηση από τη σχέση τους με τον εαυτό τους και τους συμμαθητές τους. Η έρευνα αξιολόγησης του προγράμματος mindfulness in schools .b σε 12 σχολεία της Αγγλίας που πραγματοποιήθηκε από τα Πανεπιστήμιο του Southampton, του Cambridge και της Οξφόρδης δείχνει ότι οι μαθητές που το παρακολούθησαν είχαν λιγότερο άγχος στις εξετάσεις μετά τη λήξη του προγράμματος, μπορούσαν να συγκεντρωθούν καλύτερα, ένιωθαν ότι οι διαπροσωπικές σχέσεις στη ζωή τους βελτιώθηκαν, βελτιώθηκε η αίσθηση ευεξίας και μειώθηκαν οι περιπτώσεις νεανικής κατάθλιψης στους εφήβους.

Τα σχολεία μας έχουν ανάγκη από πρακτικούς τρόπους για να καλλιεργούν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς δεξιότητες ζωής. Είναι σημαντικό να εντάσσουν οι εκπαιδευτικοί στη διδακτική ώρα 5 λεπτά χαλάρωσης, όπου οι μαθητές κλείνουν τα μάτια και παρατηρούν την αναπνοή που φουσκώνει και ξεφουσκώνει την κοιλιά τους σαν μπαλόνι.  Αυτή η απλή δραστηριότητα βοηθά τα παιδιά να εστιάσουν την προσοχή τους σε αυτό που τους συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και να ηρεμήσουν. ‘Οπως δείχνουν οι έρευνες, τα αποτελέσματα αυτής της πρακτικής είναι πολύ θετικά και σε πολλά επίπεδα, καθώς η παρατήρηση της αναπνοής μας στρέφει την προσοχή στον εαυτό μας και διαμορφώνει σιγά-σιγά μια εσωτερική πυξίδα και άγκυρα, παντώς καιρού. Είναι καλύτερα όταν ο  ίδιος ο εκπαιδευτικός έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα και μπορεί να καθοδηγήσει τα παιδιά να καλλιεργήσουν την αποδοχή, την επίγνωση και την συγκέντρωση, με ανάλαφρη διάθεση, σαν παιχνίδι. Τα καλά νέα είναι ότι και στην Ελλάδα ξεκινούν τώρα κάποιοι πρωτοπόροι εκπαιδευτικοί να εντάσσουν δραστηριότητες και παιχνίδια που έχουν να κάνουν με την παρατήρηση της αναπνοής και την ενσυνειδητότηα στην τάξη.

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Ήμουν δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in εκπαιδευτικά άρθρα and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.