H διαφοροποίηση της διδασκαλίας στην τάξη

αρχείο λήψηςΜόνο οι εκπ/κοί που χρησιμοποιούν ποικιλία διδακτικών μοντέλων θα επιτύχουν τη μεγιστοποίηση της επιτυχίας όλων των μαθητών ….Οι εκπ/κοί πρέπει να αξιοποιούν τις δυνατότητες των μαθητών και να μετριάζουν τις μαθησιακές τους αδυναμίες. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη χρήση ποικίλων διδακτικών μεθόδων.
T. J. Lasley, T.J Matczynski

Διαφοροποίηση της διδασκαλίας δεν σημαίνει, ότι ο δάσκαλος πρέπει να διαφοροποιεί το κάθε τι για τον κάθε μαθητή κάθε ημέρα. Αυτό εκτός από αδύνατο θα ήταν και καταστροφικό για την συνοχή της τάξης. Διαφοροποίηση σημαίνει ότι ο εκπ/κός επιλέγει στην πορεία της διδασκαλίας κάποιες στιγμές για διαφοροποίηση στηριζόμενος σε έγκαιρη διάγνωση αλλά και αξιολόγηση. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία δεν είναι απλά μια μοντέρνα καινοτομία, αλλά το φυσικό επακόλουθο της γνώσης που έχουμε σήμερα, για τον τρόπο που μαθαίνουν οι μαθητές.

Όμως είναι γνωστό, ότι σε κάθε τάξη συνυπάρχουν :
• Μαθητές με προχωρημένες δεξιότητες, που κάθονται μαζί με μαθητές χαμηλών δεξιοτήτων, που προσπαθούν με αγωνία να τα καταφέρουν.
• Μαθητές με πλούσιες εμπειρίες και λεξιλόγιο μαζί με άλλους που έχουν μόνο τις εμπειρίες της γειτονιάς τους και φτωχό λεξιλόγιο.
• Μαθητές διαφορετικών πολιτισμών.
• Μαθητές με διαφορετικά ενδιαφέροντα, διαφορετική ετοιμότητα, και διαφορετικού τρόπου μάθησης (μαθησιακού στυλ).
Το σχολείο έχει την υποχρέωση να βοηθήσει κάθε μαθητή να βελτιωθεί σύμφωνα με τις ικανότητες και δυνατότητές του.
Η εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στην τάξη είναι δύσκολη υπόθεση, όχι όμως ακατόρθωτη όπως θα δούμε, επειδή πρέπει να δίνει τη δυνατότητα :
– στον προικισμένο μαθητή να προχωρήσει βαθύτερα.
– στον «αδύνατο» μαθητή να «στηριχθεί» και να αρχίσει ανοδική πορεία.
– στον κάθε άλλο μαθητή να βελτιωθεί.
Τέλος η διαφοροποίηση της διδασκαλίας βασίζεται σε έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση αλλά και σε συνεχή αξιολόγηση των μαθητών.

Διαβάστε :

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

Ένας λαγός, ένα πουλί, ένα ψάρι, ένας σκίουρος, μια πάπια και διάφορα άλλα ζώα αποφάσισαν να ανοίξουν ένα σχολείο. Συστήθηκε λοιπόν μια επιτροπή και τα μέλη της οργάνωσαν ένα συνέδριο για να φτιάξουν το πρόγραμμα μαθημάτων του σχολείου τους. Ο λαγός επέμενε ότι στο πρόγραμμα έπρεπε να συμπεριληφθεί το τρέξιμο. Το πουλί επέμενε ότι έπρεπε να συμπεριληφθεί το πέταγμα. Το ψάρι επέμενε για το κολύμπι, ο σκίουρος για το κάθετο σκαρφάλωμα στα δέντρα και κάθε ζώο του δάσους ήθελε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα αυτό στο οποίο ήταν πολύ καλό. Μετά τις εισηγήσεις των ζώων η επιτροπή αποφάσισε να τα βάλουν όλα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και όλα τα ζώα ήταν υποχρεωμένα να παρακολουθούν όλα τα μαθήματα. Ο λαγός έτρεχε σαν τον άνεμο, κανένα ζώο δεν μπορούσε να του παραβγεί στο τρέξιμο.

Οι άλλοι όμως επέμεναν ότι ήταν απαραίτητο για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, να μάθουν στο λαγό να πετάει. Ανέβασαν λοιπόν το λαγό σε ένα κλαδί και του είπαν: «Πέτα, λαγέ!!» Ο κακόμοιρος ο λαγός, υπάκουσε. Πήδησε και έσπασε το πόδι του και το κεφάλι του. Έπαθε ζημιά ο εγκέφαλός του και μετά ούτε να τρέξει καλά δεν μπορούσε.  Έτσι, αντί για Α στο τρέξιμο πήρε Γ. Πήρε και ένα Δ στο πέταγμα για την καλή του προσπάθεια. Και όλοι στην επιτροπή του προγράμματος ήταν ευχαριστημένοι.
Μετά ήρθε η σειρά του πουλιού. Το πουλί πέταγε εδώ κι εκεί, έκανε τούμπες στον αέρα, πότε έφτανε ψηλά στα σύννεφα, πότε κατέβαινε σαν σαΐτα και ήταν άριστος  στο πέταγμα. Η επιτροπή όμως επέμενε ότι έπρεπε να μάθει να σκάβει τρύπες σαν τον τυφλοπόντικα. Το πουλί, στην προσπάθειά του να μάθει να σκάβει τρύπες έσπασε το ράμφος του και τα φτερά του και δεν μπορούσε πια ούτε να πετάει. Όλοι όμως ευχαριστήθηκαν και του έβαλαν ένα Γ στο πέταγμα,  και επιβράβευσαν την προσπάθειά του στο άνοιγμα τρύπας με ένα Δ. Κάπως έτσι συνεχίστηκε και με τα υπόλοιπα ζώα του σχολείου.
Και ξέρετε ποιος ήταν ο αριστούχος αυτού του σχολείου;
Ένα διανοητικά καθυστερημένο χέλι, γιατί μπορούσε να κάνει τα πάντα σχεδόν αρκετά καλά.

Λεό Μπουσκάλια,
Να ζεις, ν’ αγαπάς και να μαθαίνεις.

Φανταστείτε πώς θα ήταν ο κόσμος μας, αν ο καθένας μας είχε την ευκαιρία να ενθαρρυνθεί να γίνει ένα μοναδικό ανθρώπινο πλάσμα!

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in σχέδια διδασκαλίας /προτάσεις, βιβλία - υλικό για εκπαιδευτικούς, διαπολιτισμική εκπαίδευση-διαφορετικότητα- διαφοροποίηση στη μάθηση and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s