Πώς να δημιουργήσουμε μία σπουδαία τάξη…

kidsschoolΆννα Παππά
δασκάλα, συγγραφέας

Υπέρτατη επιθυμία του κάθε δασκάλου είναι να δημιουργήσει μία σπουδαία τάξη.
Αυτό είναι το όνειρό του. Γνωρίζει όμως πώς θα το κατορθώσει; Γνωρίζει πώς θα δει το όνειρό του να γίνεται πραγματικότητα; Γνωρίζει ότι η διαφορά μεταξύ μιας «άριστης» διδασκαλίας από μία «καλή» είναι ένα μικρό μόνο μέρος της όλης του προσπάθειας;
Γνωρίζει επίσης ότι οι μεμονωμένες του προσπάθειες, όσο καλές κι αν είναι , δεν είναι αρκετές;
Με βεβαιότητα το γνωρίζει.
Γιατί λοιπόν δε συνεργάζεται με τους συναδέλφους του, ώστε ο συνδυασμός όλων μαζί να γίνει ο καταλύτης που παράγει τη χημεία που, με τη σειρά της, μεταμορφώνει ένα «καλό σχολείο» σε ένα «εξαιρετικό σχολείο»;
Στη συνέχεια παρατίθενται μερικές χρήσιμες πρακτικές, που συνιστώνται ανεπιφύλακτα.
1. Δημιουργία πηγών και πόρων
Ως δάσκαλοι βεβαιωθείτε ότι όλοι οι μαθητές έχουν κατανοήσει τους κανόνες της μάθησης και τις συναφείς έννοιες και ότι εσείς ως δάσκαλοί τους έχετε ήδη κατασκευάσει ή εντοπίσει τις πηγές πληροφοριών και ύλης που έχουν σχέση με αυτό που θέλετε να κάνετε. Η εξασφάλιση μαθησιακών πόρων να είναι βασικό προαπαιτούμενο.
2. Θετικό κλίμα στην τάξη
Δάσκαλοι και παιδιά στην τάξη να έχουν αμοιβαία εκτίμηση και σεβασμό. H αίθουσα διδασκαλίας να είναι ευχάριστη με ζεστή και φιλική αποπνοή. Να μην υπάρχει ταπεινωτική συμπεριφορά για κανέναν μαθητή. Η διαχείριση τυχόν αποκλίνουσας συμπεριφοράς να μην είναι τιμωρητική, αλλά να είναι πειστική και να λαμβάνει υπόψη όλες τις παιδικές ευαισθησίες.
3. Εξατομικευμένη διδασκαλία
Οι δάσκαλοι να είναι ευαίσθητοι στις ατομικές ανάγκες των μαθητών και να στηρίζουν αυτούς τους μαθητές για τους οποίους έχουν πάντοτε φυλαγμένα εφόδια που ταιριάζουν με τις συγκεκριμένες ανάγκες. Ένα εφόδιο, το πιο αποτελεσματικό, είναι να συνδέσουν τη μάθηση στην τάξη με τον κόσμο έξω από την πόρτα της τάξης.
Να συνδέουν δηλαδή το περιεχόμενο του μαθήματος με την ίδια την πραγματικότητα, όπως αυτή υπάρχει έξω από το σχολείο.
4. Διαλογική διδασκαλία και μάθηση
Ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας αξιοποιεί στο έπακρο τη δύναμη της ομιλίας, η οποία εκ φύσεως είναι σημαντικότατος παράγοντας εκμάθησης και κατανόησης. Η διαλογική διδασκαλία δημιουργεί τους μηχανισμούς για πιο σύνθετη σκέψη, που είναι με τη σειρά της το όχημα που πηγαίνει τον μαθητή μπροστά.
5. Τα συμβούλια των δασκάλων
Οι συχνές συσκέψεις των εκπαιδευτικών, με θέματα που έχουν σχέση με τη μάθηση και την πρόοδο του μαθητή, έχουν μόνο ευεργετικά αποτελέσματα για τον μαθητή.
Τα σχολεία που κάνουν μία ολομέλεια , μία φορά την εβδομάδα, πολύ γρήγορα κατατάσσονται στα «καλά σχολεία». Οι ολομέλειες των δασκάλων παρέχουν ανατροφοδότηση, πρόκληση νέων σκέψεων και παροχή περισσοτέρων ευκαιριών για
περαιτέρω συζήτηση.
6. Στοχευόμενες δημιουργικές ευκαιρίες για τους μαθητές
Η συγκεκριμένη τακτική εξαντλείται εκεί που τελειώνει η φαντασία του δασκάλου.
Στο διαδίκτυο υπάρχουν, στα παιδαγωγικά sites, άπειρα υποδείγματα που θα σας βοηθήσουν να υλοποιήσετε στοχευόμενες δημιουργικές ευκαιρίες για τους μαθητές.

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in εκπαιδευτικά άρθρα, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s