Η «μεταμόρφωση» του νέου ανθρώπου μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα

10593133_10152580344840865_6899319133195717959_nΆννα Παππά
δασκάλα-συγγραφέας

Το σχολείο του σήμερα συνδέοντας τη μόρφωση με τη γνώση και τη γνώση με την παραγωγική διαδικασία μετατρέπεται σε απλό εκκολαπτήριο αυριανών τεχνοκρατών ή καταναλωτών.
O άνθρωπος όμως δεν είναι μηχανή προγραμματισμένη να εκτελεί κάτι συγκεκριμένο και προκαθορισμένο, χωρίς σκέψη, χωρίς κρίση, χωρίς συναίσθημα και κυρίως χωρίς δημόσια αρετή.
Ο άνθρωπος-μηχανή βολεύει το σύστημα, γιατί πουλάει αυτό που διαθέτει σε ένα είδος συναλλαγής, που οι επιπλέον αξίες δεν κοστολογούνται.
Αντιθέτως, ένα πνεύμα καλλιεργημένο, πολύπλευρο και πολυμερές, δε θα αφήσει ποτέ τη σκόνη της μιζέριας να κατακαθίσει επάνω του. Όσο πιο πλατιά είναι η παιδεία, τόσο πιο κοφτερή είναι η κρίση, αυτό το αιώνιο φορτίο ικανοτήτων προς διατήρηση. Όσο πιο βαθιά είναι η γνώση, τόσο πιο καλές είναι οι αποφάσεις. Όσο πιο ανοιχτά είναι τα μάτια, τόσο πλατύτερος είναι ο ορίζοντας.
Στόχος του σημερινού σχολείου, θα πρέπει να είναι η ποιότητα της γνώσης και η κριτική σκέψη, έτσι ώστε το άτομο να μπορεί να καλλιεργεί και να αναπτύσσει τις πνευματικές και ψυχικές του δυνάμεις, από την ημέρα που γεννιέται ως το τέλος του βίου του.
Κινδυνεύουμε, τονίζει ο καθηγητής Χ. Τσολάκης, να γίνει αποκλειστικός σκοπός της Εκπαίδευσης η «παραγωγή» και αναπαραγωγή ανθρώπων που θα υπηρετούν τα «αγοραία» βιομηχανικά και τεχνολογικά δρώμενα. Αλλά γνωρίζουμε, συνεχίζει, ότι αυτός ο εξαρτημένος άνθρωπος, ο άνθρωπος «υπηρέτης» του λεγόμενου «κατεστημένου» είναι ξένος προς κάθε έννοια παιδείας και αγωγής.
Η «μεταμόρφωση» του νέου ανθρώπου μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής μας διέπεται από τη λογική να εκγυμνάζεται ο μαθητής σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς.
Ο G. Debord στο «Σχόλιο πάνω στην κοινωνία του θεάματος», αναφέρει: «να χαθεί η δυνατότητα οι εκπαιδευόμενοι να αναγνωρίζουν διαμιάς τι είναι σημαντικό και τι είναι άνευ σημασίας, τι
είναι ασύμβατο ή, αντίθετα, τι θα μπορούσε κάλλιστα να είναι συμπληρωματικό, τι συνεπάγεται η άλφα συνέπεια και συνάμα τι απαγορεύει».
Και συνεχίζει, ότι ο νέος άνθρωπος του 21ου αιώνα, της παγκοσμιοποίησης και του παγκόσμιου οικονομικού
πολέμου «θα βρεθεί ενταγμένος στην υπηρεσία της καθεστηκυίας τάξεως, ενώ η διάθεσή του θα μπορούσε να είναι απολύτως αντίθετη μ’ αυτό το αποτέλεσμα. Θα γνωρίσει τη γλώσσα του θεάματος, διότι του είναι η μόνη οικεία, είναι αυτή που του έμαθαν να μιλάει. Θα θελήσει αναμφίβολα να φανεί εχθρικός προς τη ρητορική της, αλλά θα χρησιμοποιήσει το συντακτικό της».
Έτσι στην καθημερινή ζωή του θα είναι «φτωχός» και «μίζερος», επηρεασμένος και από τα ΜΜΕ, που συμμετέχουν και αυτά στη γενική προσπάθεια αποπροσανατολισμού, αλλά ταυτόχρονα θα είναι ένας εξειδικευμένος εργαζόμενος, με πολλές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο εργασίας του.

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in εκπαιδευτικά άρθρα and tagged , , . Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο Η «μεταμόρφωση» του νέου ανθρώπου μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα

  1. Παράθεμα: Η “μεταμόρφωση” του νέου ανθρώπου μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα « Κάδος Ανατύπωσης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s