εργαλεία τεχνολογίας=παιδαγωγικά εργαλεία;

classroom-300x167Άννα Παππά
δασκάλα-συγγραφέας

Η μαγεία που ασκεί η τεχνολογία στα παιδιά δημιουργεί ισχυρούς δεσμούς με αυτήν. Όχι σπάνια οι δεσμοί καταλήγουν σε εξάρτηση.
Οι  δεσμοί με την τεχνολογία ανταγωνίζονται και αποδυναμώνουν τους δεσμούς  με το  δάσκαλο και το σχολείο. Υπάρχουν πλέον, για τα παιδιά, καινούργια κανάλια μέσα από τα οποία μπορούν να προσεγγίσουν την πληροφορία και μάλιστα χωρίς να είναι  υπάκουα.
Για τον προνοητικό δάσκαλο η εισαγωγή της ψηφιακής τεχνολογίας στη σχολική τάξη και η αξιοποίησή της ως σύγχρονο, αυτοεξελισσόμενο, πρακτικό και αποδοτικό εργαλείο μάθησης, κρατά άγρυπνο το ενδιαφέρον των μαθητών.
Για τον δάσκαλο σήμερα μία καινούρια και ενδιαφέρουσα πρόκληση έρχεται στην επιφάνεια. Πώς δηλαδή η ένταξη του ηλεκτρονικού υπολογιστή, του διαδραστικού πίνακα και του διαδραστικού θρανίου στην καθημερινή πρακτική της τάξης του, δε θα ατροφήσει την ευέλικτη και καθαρή σκέψη των μαθητών. Με άλλα λόγια πώς οι μαθητές θα αναπτύξουν και θα διατηρήσουν την ικανότητα να κάνουν συνδυαστικές σκέψεις και να εξάγουν σωστά συμπεράσματα και δε θα περιορίζονται στις ακαριαίες, έτοιμες λύσεις που προτείνει το μηχάνημα.
Και ακόμη πιο συγκεκριμένα, πώς η παιδεία θα κρατήσει τα θεμελιώδη και διαχρονικά χαρακτηριστικά της και δε θα καταντήσει μία επίπεδη και γραμμική εκπαίδευση. Πώς θα μυρίζει σαν άρωμα και όχι σαν αντισηπτικό.
Ο σημερινός δάσκαλος, αυτός που κινείται σε λεωφόρους με παιδαγωγικά και όχι εκπαιδευτικά σήματα κυκλοφορίας, θα εντάξει τις δυνατότητες της τεχνολογίας στα παιδαγωγικά πεδία. Και μάλιστα, με την ευκαιρία, εκμεταλλευόμενος τις δυνατότητες της τεχνολογίας, θα διευρύνει αυτά τα πεδία. Θα ατενίσει πιο μακρινούς ορίζοντες και θα κατακτήσει νέους παιδαγωγικούς στόχους.
Ο αληθινός δάσκαλος δε θα φορτώσει τους μαθητές με φορτία από άχρηστες πληροφορίες, επειδή είναι εύκολο να τις βρει. Θα τους κατευθύνει σε πληροφορίες, τόσες όσες χρειάζονται, για να δημιουργούν πράγματα από μόνοι τους.
Η αλληλουχία των πληροφοριών που θα τους δίνει θα έχει έναν στιβαρό άξονα περιστροφής. Γύρω του θα περιστρέφονται θέματα με εκπαιδευτική και με παιδαγωγική αξία.
Η επιλογή της ψηφιακής πληροφορίας και, στη συνέχεια, η αξιοποίησή της είναι που κάνει το δάσκαλο μεγάλο.
Ο αληθινός δάσκαλος μπορεί, αυτό το άψυχο πράγμα που είναι η τεχνολογία, να το κάνει σημαντικό και ουσιαστικό παιδαγωγικό εργαλείο.
Γνωρίζει καλά ότι η τεχνολογία είναι δημιουργική. Και γνωρίζει καλά ότι η μάθηση με την τεχνολογία δεν απαιτεί την πειθαρχία του παραδοσιακού σχολείου, αλλά την δημιουργικότητα του χειριστού της.
Γνωρίζει ότι η πληροφορία θέλει ευέλικτο μυαλό για να απελευθερώσει την αξία που περιέχει.
Γνωρίζει ότι η μάθηση είναι υπόθεση για δύο, όχι βέβαια του μαθητή και του υπολογιστή, αλλά του μαθητή και του δασκάλου.
Γνωρίζει ότι η μάθηση είναι εμπειρία βασισμένη στην αμοιβαιότητα μεταξύ του διδάσκοντος και του διδασκόμενου.
Γνωρίζει ότι η αμοιβαιότητα αυτή δεν είναι ποτέ βαρετή. Ότι η αμοιβαιότητα αυτή δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να ερωτευτούν, στη συνέχεια της ζωής τους, πράγματα και αξίες. Ο Η/Υ δε δίνει καμία δυνατότητα έρωτος. Οδηγεί σε εξάρτηση που είναι τελείως διαφορετική.
Το σχολείο και ο δάσκαλος βασίζονται στην παιδικότητα, στον αυθορμητισμό, στην ανεξαρτησία και στη δυνατότητα επιλογής με σωστά κριτήρια.
Το σχολείο και ο δάσκαλος δημιουργούν κίνητρα και ιδέες για μάθηση. Μόνον ο δάσκαλος μπορεί να πει όλα τα πράγματα με λόγια. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δεν μπορεί να πει τίποτε.
Οι δύο όψεις του νομίσματος που λέγεται παιδεία, είναι ο δάσκαλος και το σχολείο. Ο υπολογιστής είναι, απλά, μία πηγή πληροφοριών. Και μάλιστα δεν είναι η πιο σημαντική πηγή. Επί πλέον, η πληροφορία δεν έχει καμία αξία αν δεν αξιοποιηθεί.
Η τεχνολογία είναι το μέσον με το οποίο οι μαθητές, με την καθοδήγηση του δασκάλου, δημιουργούν χρήσιμα πράγματα από μόνοι τους.

χρησιμοποιήθηκε υλικό από το βιβλίο της συγγραφέως «Ο Αληθινός Δάσκαλος» από τις εκδόσεις Φυλάτος

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in τεχνολογία, εκπαιδευτικά άρθρα and tagged , . Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο εργαλεία τεχνολογίας=παιδαγωγικά εργαλεία;

  1. Πολύ ωραίο το θέμα που πραγματεύεται το ενδιαφέρον αυτό άρθρο, τεχνολογία και εκπαίδευση. Η τεχνολογία σίγουρα είναι το μέσο στην εκπαιδευτική διαδικασία, όχι αυτοσκοπός. Είναι όμως ένα μέσο που δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί γιατί έχει δυνατότητες τις οποίες η παραδοσιακή διδασκαλία δεν μπορεί να προσεγγίσει. Εξάλλου η εξοικείωση με την τεχνολογία προετοιμάζει καλύτερα τους μαθητές να ενταχθούν σε μία κοινωνία η οποία βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε αυτή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s