«Ο αστακούλης Κούλης, ο ιππότης των θαλασσών», δραστηριότητες φιλαναγνωσίας

Ένας αστακός ιππότης

κάνε κλικ για να διαβάσεις απόσπασμα από το παραμύθι

Η θάλασσα είναι ο αγαπημένος χώρος των παιδιών, γιατί τους προσφέρει ατελείωτο παιχνίδι. Θάλασσα είναι άμμος και νερό, τα δυο αγαπημένα στοιχεία των παιδιών.
Τις πρώτες ημέρες στο σχολείο και στα πλαίσια  της φιλαναγνωσίας, μπορούμε να αναζητήσουμε τους καλοκαιρινούς ήρωες και να τους ζωντανέψουμε μέσα από δράσεις μας  στη σχολική τάξη.

θα ορίσουμε μαζί με τα παιδιά τούς κανόνες λειτουργίας μας ως ομάδα για όλη τη σχολική χρονιά. Να θυμηθούμε ότι πρέπει να δουλεύουμε όλοι μαζί και να φτιάξουμε την πρώτη υπερμεσική μας αφίσα. Τέλος, να γίνουμε και εμείς δημοσιογράφοι και να εκδώσουμε το πρώτο φύλλο της σχολικής μας εφημερίδας.

Αφορμή για τις δράσεις μας το παραμύθι της Αγγελικής Παπαδοπούλου «Ένας αστακός ιππότης και ο ιππόκαμπος ο Χιώτης» από τις Εκδόσεις Φυλάτος.

Ας αρχίσουμε λοιπόν…

Ένα πολύχρωμο χάρτινο κουτί κλείνει μέσα του το παραμύθι και τους ήρωες. Οι ήρωες είναι τοποθετημένοι πάνω πάνω και στο βάθος του κουτιού είναι το πολύχρωμο βιβλίο του παραμυθιού. Το κουτί των παραμυθιών θα μας συντροφεύει όλη τη σχολική χρονιά.
Τα παιδιά κάθονται στον κύκλο της συζήτησης και προσπαθούν μόνο από τα χρώματα που κυριαρχούν στο εξωτερικό του κουτιού να βρουν το κύριο θέμα του παραμυθιού. Το γαλάζιο σε διάφορους τόνους, θα πρέπει να κυριαρχεί… Πολλές οι γνώμες, πολλές οι απορίες… Το μαγικό παραμυθοκουτί ανοίγει και ξεπροβάλλουν ένας ένας οι ήρωες. Ο αστακός, τα ψαράκια, ο ιππόκαμπος, η καραβίδα, το δελφινάκι, το χταπόδι και η χελώνα καρέτα-καρέτα. Γίνονται τα παιδιά αστακός, ιππόκαμπος… και αφηγούνται τη δική τους καλοκαιρινή περιπέτεια. Φτιάχνουν με τη φαντασία τους κόσμους μαγικούς… μα τόσο αληθινούς!

Και έρχεται η στιγμή του παραμυθιού. Φορώ το καπέλο του παραμυθά, κάθομαι στον θρόνο του παραμυθά και αρχίζω την αφήγηση της ιστορίας… Με τον βιντεοπροβολέα δείχνω τις εικόνες, που δημιούργησε ο εικονογράφος Γιώργος Κόφτης.

Snap 2014-08-10 at 22.26.24Η αφήγηση τελειώνει και είναι έτοιμα όλα τα παιδιά να δημιουργήσουν. Ένα τεράστιο χαρτί του μέτρου, ασπρόμαυρες φωτοτυπίες των εικόνων και τα κουτιά με τα υλικά μας είναι απλωμένα στο κέντρο της αίθουσας.
Τους καλώ να βρουν τους ήρωες να τους απομονώσουν, να τους χρωματίσουν χρησιμοποιώντας τη δική τους φαντασία και να τους τοποθετήσουν στη δική τους ζωγραφιά. Η δική τους ζωγραφιά θα μας αφηγείται το παραμύθι.

Snap 2014-08-10 at 22.25.59Μία ομάδα αναλαμβάνει να κάνει τους κανόνες ενός καλού «ιππότη» μαθητή, αφού πρώτα συζητήσουν όλοι μαζί τους κανόνες του καλού ιππότη από τη Σχολή Ιπποτών. Aυτοί θα είναι και οι κανόνες λειτουργίας μας για όλη τη σχολική χρονιά.
Επικεντρωνόμαστε στη συνέχεια στην καρέτα-καρέτα. Παρακολουθούμε όλοι μαζί το βίντεο και συζητούμε τις κινήσεις του Ιππότη αστακούλη Κούλη και των φίλων τους. Δούλεψαν όλοι μαζί; Χρησιμοποίησαν όπλα; Αν όχι, ποια ήταν η δύναμή τους;
Φτιάχνουμε με χαρτοσακούλες τις μάσκες μας και γινόμαστε όλοι κάτοικοι της θάλασσας. Κάποιοι από εμάς είναι οι εκδρομείς κατασκηνωτές  της παραλίας της Ρέτας.
Ζωντανεύουν στην τάξη μας οι στιγμές που ο Ιππότης και οι φίλοι του βοηθούν τη Ρέτα, τη χελώνα καρέτα-καρέτα.

Γινόμαστε δημοσιογράφοι και όλοι μαζί στη γωνιά του υπολογιστή φτιάχνουμε την πρώτη μας εφημερίδα. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία των Ηλεκτρονικών Σχολικών Περιοδικών & Εφημερίδων  που προσφέρεται από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν, μέσα από ένα εύχρηστο (web) περιβάλλον εργασίας, και προσφέρει  μία ευκαιρία να αναλάβουμε αρμοδιότητες και να συνεργαστούμε ως αρχισυντάκτες, συντάκτες, εκδότες  ενός ηλεκτρονικού περιοδικού ή εφημερίδας. Μέσω της υπηρεσίας δίνεται η δυνατότητα έκφρασης  με μορφή δοκιμίων ή άρθρων.

θαλασσινό τοπίοΑμέσως μετά, φτιάχνουμε όλοι μαζί τον πίνακα του παραμυθιού χρησιμοποιώντας χαρτί του μέτρου, σακούλες μπλε, στοιχεία που απομονώθηκαν  από την εικονογράφηση, λίγη άμμο, βότσαλα και καραβάκια που φτιάξαμε εμείς οι ίδιοι.
Ο πίνακας θα στολίζει τη γωνιά της φιλαναγνωσίας και θα μας θυμίζει το παραμύθι της θάλασσας…

Τέλος, στο εργαστήριο πληροφορικής θα φτιάξουμε τη δική μας πολυμεσική αφίσα. Θα επιλέξουμε μία εικόνα από την πλούσια εικονογράφηση του παραμυθιού και χρησιμοποιώντας το εργαλείο ThingLink θα φτιάξουμε την υπερμεσική εικόνα μας με λέξεις, συνδέσμους, ήχους, βίντεο ή ακόμα και άλλες εικόνες που  θα ζωντανέψουν την αρχική…

Το βιβλίο μπορείτε να το αγοράσετε ως έντυπο ή ebook από το ηλεκτρονικό κατάστημα των Εκδόσεων Φυλάτος, κάνοντας  κλικ εδώ

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in πρόταση, φιλαναγνωσία, βιβλιοπαρουσίαση and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s