«Το σπίτι των παιδιών», υλικό για την αντιμετώπιση της παιδικής επιθετικότητας

Snap 2014-02-12 at 15.55.21«Το σπίτι των παιδιών» είναι ένα εκπαιδευτικό υλικό, που δημιούργησε η «Πυξίδα», για παιδιά δημοτικού. Επεξεργάζεται θέματα που συνδέονται με την παιδική επιθετικότητα και την πρόληψη της. Το υλικό βασίζεται στη βιωματική προσέγγιση και χρησιμοποιεί δραστηριότητες ενεργητικής μάθησης, κατάλληλες για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.
Προσπαθεί να προσφέρει ένα φανταστικό πλαίσιο «το σπίτι των παιδιών», στο οποίο τα
παιδιά θα έχουν την ευκαιρία μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας να
επεξεργαστούν θέματα της καθημερινότητας τους.
«Το σπίτι των παιδιών» είναι ο κόσμος των παιδιών, εκεί όπου τα ίδια τα παιδιά είναι
ελεύθερα να εκφραστούν, χωρίς την κριτική των ενηλίκων. Παράλληλα το σπίτι των
παιδιών μπορεί να είναι και το σχολείο τους, εκεί που συναντιούνται μεταξύ τους,
επικοινωνούν, παίζουν, καβγαδίζουν και κάποιες φορές πληγώνουν το ένα το άλλο.

Τα θέματα παρουσιάζουν μια ακολουθία, έτσι ώστε αρχικά τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη διαδικασία και το πνεύμα του προγράμματος. Στη συνέχεια προχωρούν στο θέμα,
συζητώντας για την επικοινωνία και τη συναισθηματική εκπαίδευση και από εκεί συνέχεια στην παιδική επιθετικότητα και τις εκφράσεις της στο σχολείο. Το πρόγραμμα κλείνει με υλικό τα δικαιώματα των παιδιών και τον αποχαιρετισμό της ομάδας.

afisa1Ο σχολικός εκφοβισμός – bullying είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου και αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομήλικων παιδιών.
Αν και το φαινόμενο αυτό υπήρχε πάντα, το ενδιαφέρον των ερευνών ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια το καθιστούν ένα από τα σημαντικότερα και πιο πολυσυζητημένα κοινωνικά φαινόμενα.
Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) είναι ένα σύνθετο φαινόμενο-με τον όρο αυτό νοείται μια διαρκής και επαναλαμβανόμενη για σεβαστό χρονικό διάστημα πράξη παρενόχλησης από έναν ή περισσότερους ανηλίκους ‘δράστες’ προς ένα ή περισσότερα θύματα, η οποία και παίρνει τη μορφή της σωματικής (σπρωξίματα, κλωτσιές, μπουνιές), συναισθηματικής, ή λεκτικής επίθεσης (κοροϊδία, βρισιές, σαρκασμός, χειρονομίες, συκοφαντίες, γελοιοποίηση, απειλές), του σεξουαλικού (ανεπιθύμητο άγγιγμα, προσβλητικά μηνύματα, λεκτική παρενόχληση) και ηλεκτρονικού εκφοβισμού (κακόβουλα sms, κλήσεις, e-mail, chat με με απειλητικό περιεχόμενο).
Κίνητρο των εκφοβιστών αποτελεί η πρόκληση σωματικού ή και ψυχικού πόνου. Μπορεί δε να πάρει τη μορφή της ανοιχτής επίθεσης( βρισιές, προσβολές, ξύλο, σπρώξιμο, κλωτσιές κτλ.) ή τη μορφή του έμμεσου εκφοβισμού, με περισσότερο συγκεκαλυμμένο τρόπο (διάδοση φημών, χλευασμός, εξοστρακισμός από τις παρέες).

Ένα πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της επιθετικότητας δεν υπόσχεται να εξαφανίσει την επιθετικότητα, ο στόχος είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις αντιλήψεις τους για την επιθετικότητα, να βρουν άλλους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων τους, να καλλιεργήσει την ενσυναίσθηση των παιδιών για τα συναισθήματα των άλλων και να εμπνεύσει μιαν ατμόσφαιρα ομαδικότητας και
ενδιαφέροντος.

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in πρόταση, παγκόσμιες ημέρες - εβδομάδες, σχέδια διδασκαλίας /προτάσεις, αγωγή υγείας, βιβλία - υλικό για εκπαιδευτικούς, ενδοσχολική βία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 απαντήσεις στο «Το σπίτι των παιδιών», υλικό για την αντιμετώπιση της παιδικής επιθετικότητας

  1. Ο/Η Μαρία Κυριακίδου λέει:

    Το σπίτι των παιδιών είναι ένα εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης που αξιοποιείται μόνο κατόπιν εκπαίδευσης και με την επιστημονική στήριξη του Κ.Π. ΠΥΞΙΔΑ ή άλλου Κέντρου Πρόληψης. Αναρτήθηκε χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των συγγραφέων και της επιστημονικής ομάδας της ΠΥΞΙΔΑΣ κι αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα. Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να το υλοποιήσουν χρειάζεται να είναι εκπαιδευμένοι, όχι απλά να βρουν το υλικό από μια ιστοσελίδα. Μαρία Κυριακίδου, ψυχολόγος, μια εκ των συγγραφέων, Αναπληρώτρια Επιστημονικά Υπεύθυνη Κ.Π. ΠΥΞΙΔΑ

    • Ο/Η Anna's Pappa blog λέει:

      Κυρία Κυριακίδου, το υλικό σας είναι αναρτημένο σε ιστότοπους σχολικών συμβούλων και συνεργατών σας. Το πρόγραμμα παρουσιάζεται αναλυτικά στο εγχειρίδιο του δασκάλου και θεωρείται από όλους μας πολύτιμο εργαλείο. Η Πυξίδα, κατά την άποψή μου, μπορεί να αξιοποιηθεί από το σύνολο των συναδέλφων δασκάλων και όχι μόνο από αυτούς που έχουν επιμορφωθεί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s