Ο χρόνος τρέχει …. Χριστούγεννα φέρνει!!! δραστηριότητες για το παραμύθι «Τα μαθητευόμενα Καλικαντζαράκια»

κάνε κλικ για να παραγγείλεις το βιβλίο

κάνε κλικ για να παραγγείλεις το βιβλίο

Παππά Άννα
δασκάλα- συγγραφέας

Ο Δεκέμβριος ήρθε, οι μέρες ως τα Χριστούγεννα μετράνε αντίστροφα. Αυτά τα Χριστούγεννα, θέλω η ζωή μας να γεμίσει με χαρούμενες, αγαπημένες στιγμές!!! Η αίθουσά μας πρέπει να γίνει πιο χαρούμενη, πιο χρωματιστή, πιο φανταχτερή από κάθε άλλη στιγμή της σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά πρέπει να παίξουν, να χαρούν, να τραγουδήσουν όσο ποτέ άλλοτε! Αφορμή για τις δραστηριότητες των ημερών δόθηκε από το παραμύθι «Τα μαθητευόμενα Καλικαντζαράκια» της Χριστίνας Κανάρια από τις Εκδόσεις Φυλάτος. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν…. Μία ημέρα πριν… Τα παιδιά ετοιμάζουν χρησιμοποιώντας εφημερίδες, ατλακόλα, σύρμα και μαύρη δακτυλομπογιά μικρές χαριτωμένες ουρίτσες. Η κατασκευή μικρών χαριτωμένων και αστείων αυτιών είναι πολύ εύκολη χρησιμοποιώντας χρωματιστά χαρτόνια κανσόν. Προτείνεται να κόψουν τα παιδιά δυο ανισομεγέθη αυτάκια να τα συνδέσουν με συρραπτικό ώστε να μετατραπούν σε θήκες-αυτάκια. 1461347_739987052686397_1693826483_nΜε λάστιχο και μικρά κουδουνάκια φτιάχνουν βραχιολάκια και χρησιμοποιώντας ένα κομματάκι ξύλο, μαλλί πλεξίματος και κουδούνια φτιάχνουν το δικό τους μουσικό όργανο. Δεν γνωρίζουν γιατί κάνουν αυτές τις κατασκευές, στο τέλος της ημέρας φεύγουν γεμάτα απορία. Τα λέμε επίσης, να φέρουν ένα παιχνίδι που δε χρειάζονται πια στο σπίτι τους, για να το παίξουν στην περίοδο γιορτινής προετοιμασίας στο σχολείο και στη συνέχεια να το χαρίσουν σε άλλα παιδιά δίνοντάς τα τη χαρά να έχουν το δικό τους παιχνίδι. Ετοιμάζω τη φορεσιά του καλικάντζαρου με πράσινες σακούλες απορριμμάτων που τις μετατρέπω σε χρωματιστή μπλουζίτσα με κόκκινα κουμπάκια (χαρτόνι κανσόν), εφαρμόζοντας επάνω της την ουρά που ετοίμασαν.  Η ημέρα των εκπλήξεων ήρθε….. Τους υποδέχομαι στην αίθουσα με μουσική… Ξεκινά το παραμύθι…. Χρησιμοποιώ το ebook παραμύθι της Χριστίνας Κανάρια, γιατί με την προβολή στον λευκό πίνακα της τάξης ζωντανεύουν τα καλικαντζαράκια και έρχονται να δώσουν λίγη από τη ζωηράδα τους και την ανεμελιά τους σε εμάς. Ο Χαράλαμπος Μαυράκης με τις ζωγραφιές του ξεσηκώνει τα παιδιά και τα μεταμορφώνει σιγά-σιγά σε μικρά καλικαντζαράκια. Φορώ το καπέλο της παραμυθού και η αφήγηση ξεκινά…

κάνε κλικ για τις οδηγίες

κάνε κλικ για τις οδηγίες

Μόλις τελειώσει το παραμύθι ο καθένας μας φτιάχνει το δικό του καλικαντζαράκι και του δίνει όνομα. Η κατασκευή απαιτεί τις οδηγίες βήμα-βήμα, άσπρο χαρτί, χρωματιστά μολύβια. Καθόμαστε σε κύκλο και μιλούμε για τον φίλο μας καλικάντζαρο. Είναι άτακτος, υπναράς, ζαβολιάρης, ή τεμπελάκος; Snap 2013-12-06 at 17.12.39Ο δικός μου καλικάντζαρος, ο Ρίγκελ, είναι λίγο πιο μεγάλος και θα μετατραπεί στον ήρωα των ημερών και θα μας υποδέχεται χαμογελαστός στην αίθουσά μας κάθε μέρα! Ήρθε η στιγμή να γίνουμε εμείς μικρά άτακτα καλικαντζαράκια. Γρήγορα-γρήγορα φοράμε τις μπλούζες με την ουρίτσα, τα αυτάκια-θήκες, τα βραχιολάκια με τα κουδούνια και στο χέρι μας παίρνουμε τις μουσικές ράβδους. Ναι, έγινε πραγματικότητα…. Μεταμορφωθήκαμε σε χαριτωμένα καλικαντζαράκια! Με την μουσική αρχίζουμε και κινούμαστε μέσα στην τάξη σύμφωνα με τον ρυθμό και με την εντολή «κάνε ό,τι κάνω». «Περπατώ στις μύτες αργά, πιο γρήγορα, αργά, δε μιλώ, δε θέλω να με ακούσουν». «Κινούμαι γρήγορα, αλλά προσέχω να μην ακουμπήσω κανένα άλλο φίλο καλικαντζαράκι». «Σταματά η μουσική και κοιμάμαι βαθιά…. Ονειρεύομαι…. Τι αταξίες μπορώ να κάνω;;;». «Ουπς! Ξυπνώ και ξεκινώ…. Βγάζω τις εργασίες από τον τοίχο της αίθουσας, παίρνω τις τσάντες και τις κρύβω κάτω από την έδρα της κυρίας, κάνω μπαλίτσες με κομμάτια εφημερίδας, κόβω λωρίδες χαρτί από πολύχρωμα περιοδικά, ε! ησυχία μόνο τα κουδουνάκια μου να ακούγονται!» «Όμως σιγά σιγά καθόμαστε στον κύκλο και κουρασμένα όπως είμαστε από τις πολλές αταξίες προσπαθούμε να μαζευτούμε σε κουβαράκια και να γίνουμε χαρούμενες χριστουγεννιάτικες μπαλίτσες. Βαρεθήκαμε να είμαστε ζαβολιάρικα καλικαντζαράκια και ας δώσουμε χρώμα γιορτινό στην αίθουσά μας!» Η κάθε ομάδα θα κάνει στη συνέχεια τη δική της δραστηριότητα.

_DSC01361η ομάδα Φτιάχνει τα δικά της χριστουγεννιάτικα δεντράκια. _DSC0169Υλικά: χάρτινα πιατάκια, πράσινη δακτυλομπογιά και μικρά χρωματιστά χαρτονάκια (κομμάτια που έχουν μείνει από άλλες χειροτεχνίες) και περφορατέρ –διακορευτή. Τα πολύχρωμα δεντράκια μας θα στολίσουν τους τοίχους της αίθουσας.

2η ομάδα 07122010170Φτιάχνει τις χριστουγεννιάτικες μπάλες που θα στολίσουν το δέντρο της τάξης μας.

Υλικά: Εφημερίδες ( θυμάστε τις μπαλίτσες από εφημερίδες;), χαρτοταινία, ξυλόκολα (ατλακόλ), χλιαρό νερό, ένα μπολ, ή λεκανάκι για ανάμιξη χαρτοπολτού.07122010183 33η ομάδα Φτιάχνει τις δικές της χαρτομπαλίτσες, χωρίς χαρτοπολτό και στην επιφάνεια κολλά το δικό της μικρό καλικαντζαράκι που έφτιαξε!

4η ομάδα Με ένα μεγάλο χαρτόκουτο , πινέλα και δακτυλομπογιές φτιάχνουν το δικό τους χριστουγεννιάτικο σπιτάκι με τα δωράκια!(Θυμάστε τα παιχνίδια που θα προσφέρουν ένα χαμόγελο!!!)

Snap 2013-12-06 at 17.33.585η ομάδα Στολίζει με τα καλικαντζαράκια, που έφτιαξαν τα παιδιά στην αρχή, τους άσπρους φακέλους του φίλου μας Ρίγκελ που θα μπουν στο χάρτινο σάκο του… Εγώ έχω φορέσει το καπέλο του τεχνίτη και γυρνώ από ομάδα σε ομάδα και τους βοηθώ όπου δεν τα καταφέρνουν ή τους δείχνω πώς γίνεται η κατασκευή που έχουν αναλάβει. Σε όλη τη διάρκεια των κατασκευών ακούγεται όμορφη χριστουγεννιάτικη μουσική.

Ήρθε η ώρα να στολίσουμε…. Τα δεντράκια στολίζουν τον τοίχο που πριν από λίγο τα άτακτα καλικαντζαράκια ξεκρέμασαν τις εργασίες των προηγούμενων ημερών! Στολίζουμε το δεντράκι της τάξης μας με τις δικές μας χαρτομπαλίτσες, χρησιμοποιούμε πρώτα αυτές που είναι χωρίς τον χαρτοπολτό, οι οποίες θα κρεμαστούν την επόμενη ημέρα! Το σπιτάκι των δώρων γεμίζει με τα δικά μας παιχνίδια που την τελευταία μέρα θα τα χαρίσουμε σε άλλα παιδάκια.

Στην πόρτα της αίθουσας υπάρχει ο Ρίγκελ, αλλά το σακουλάκι του περιμένει τους φακέλους της αντίστροφης μέτρησης των ημερών. Ο κάθε φάκελος παίρνει το δικό του νούμερο και εγώ βάζω μέσα την επιστολή του Ρίγκελ για την έκπληξη της κάθε ημέρας ξεχωριστά. Τα μικρά μου καλικαντζαράκια είναι χαρούμενα που έφεραν τις γιορτές στην τάξη μας! Χορεύουν και κουδουνίζουν χαρούμενα!

Ο Ρίγκελ κάθε μέρα θα τους έχει μια έκπληξη!

Διαβάζουμε την επιστολή του όλοι μαζί. «Είμαι ο Ρίγκελ και είμαι δικός σας καλικάντζαρος της χαράς! Κάθε πρωί μέχρι τα Χριστούγεννα θα σας περιμένει μια έκπληξη! Θα σας κάνω συντροφιά όλη την ημέρα και θα είμαι κοντά σας σε κάθε περιπέτεια. Το βράδυ όταν εσείς θα κοιμάστε, θα πηγαίνω και εγώ στο καλικαντζαροσχολείο μου για να μαθαίνω και άλλες ζαβολιές καλές και κακές!!! Αλλά μην ανησυχείτε θα είμαι πίσω την επόμενη ημέρα με μια καινούρια έκπληξη!»

1η ημέρα «Ω, όχι παιδιά!! Είχα μία απόλαυση για εσάς, αλλά κάτι συνέβη και χρειάζομαι τη βοήθειά σας! Χθες στο καλικαντζαροσχολείο φτιάξαμε σοκολάτες Άγιους Βασίληδες, γιατί ξέρουμε ότι σας αρέσει πολύ η σοκολάτα! Τις έβαλα στο χάρτινο σακούλι μου, αλλά μόλις άνοιξα την πόρτα της αίθουσάς σας οι σοκολάτες ενθουσιάστηκαν με τον όμορφο στολισμό σας και πήδηξαν έξω από τη σακούλα μου και πήγαν να εξερευνήσουν την αίθουσα. Έτρεξαν παντού! Προσπάθησα να τις κυνηγήσω, αλλά ήμουν πολύ κουρασμένος από το μάθημα στο καλικαντζαροσχολείο μου. Θέλετε να με βοηθήσετε να τις βρούμε;»

2η ημέρα Σήμερα έχω τα γενέθλιά μου! Είμαι πολύ μεγάλος!! Για να γιορτάσουμε στη σακούλα μου έφερα πράγματα πολλά. Καπελάκια γενεθλίων, μπαλόνια και σερπαντίνες και μια τούρτα μεγάλη όχι όμως γλυκιά, αλλά αλμυρή!! Ε! έκανα λάθος από τη βιασύνη μου και αντί για ζάχαρη έβαλα αλάτι!! Ξεκινάμε τη γιορτή μου;»

3η ημέρα «Ξέρω ότι αγαπάτε τον χιονάνθρωπο και το χιόνι. Όμως έξω δε χιονίζει… Εγώ σας έφερα ζυμάρι πολύ για να κάνουμε τους δικούς μας χιονάνθρωπους. Η κάθε ομάδα το δικό της! Καλή διασκέδαση»

4η ημέρα «Σήμερα εδώ πάνω έχει πολύ κρύο. Μπρ!!! Το σκέφτηκα! Θα κάνουμε μια ζεστή σοκολάτα με πολύ γάλα και θα καθίσουμε όλοι μαζί να μιλήσουμε για τα πιο όμορφα Χριστούγεννα που περάσαμε»

5η ημέρα « Πεινάω!! Θα φτιάξουμε όλοι μαζί κουλουράκια και κουραμπιέδες; Επισκέφθηκα χθες αργά το βράδυ τον φούρναρη της γειτονιάς και μου υποσχέθηκε ότι αν γεμίσουμε τα ταψιά, αυτός αναλαμβάνει παρέα με άλλα καλικαντζαράκια να τα ψήσουν. Τι λέτε ξεκινάμε;».

6η ημέρα «Γεια σας παιδιά! Σήμερα θα γράψουμε τη δική μας καλικαντζαροιστορία. Θα τη γράψουμε, θα τη ζωγραφίσουμε και θα φτιάξουμε το δικό μας καλικαντζαροβιβλίο. Πάμε!».

7η ημέρα «Σήμερα σας έφερα σύρμα, εφημερίδες, χαρτοταινίες και χρώματα. Θέλω να φτιάξετε καλικαντζαροκούκλες. Η σκηνή του κουκλοθέατρου μας περιμένει…για να παίξουμε την καλικαντζαροιστορία μας…»

8η ημέρα «Κάλαντα! Μαθαίνουμε τα κάλαντα και πηγαίνουμε στις τάξεις μαζί με τα κουδουνάκια μας και τα τρίγωνα που μου ξέφυγαν και κρύφτηκαν. Βρείτε τα και ξεκινήστε. Ε! πρέπει να μάθουμε πρώτα καλά τα κάλαντα, ας κάνουμε πρόβα! Άντε ας πούμε και μερικά χριστουγεννιάτικα τραγουδάκια να τα ακούσει ο Άγιος Βασίλης για να μας φέρει πολλά δώρα!!»

9η ημέρα «Θέλω να παίξω, να παίξω πολύ! Μαζί θα φτιάξουμε στο διάδρομο ένα επιδαπέδιο φιδάκι με τις περιπέτειες των φίλων μας καλικαντζάρων. Πρέπει να σκεφθούμε πρώτα πρώτα τους σταθμούς και τις σκαλίτσες…. Για ζάρια ας πάρουμε δυο κύβους χαρτόκουτα και ας τους βάψουμε. Σας υπόσχομαι ότι θα περάσουμε υπέροχα!» Και οι ημέρες έκπληξης συνεχίζονται……

Καλή διασκέδαση παρέα με «Τα μαθητευόμενα Καλικαντζαράκια» από τις Εκδόσεις Φυλάτος

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in πρόταση, σχέδια διδασκαλίας /προτάσεις, φιλαναγνωσία, Χριστούγεννα, βιβλιοπαρουσίαση and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s