«Το Αγόρι με τη Ριγέ Πιτζάμα»

The%20boy%20in%20the%20stripped%20pijamas«Η ιστορία διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Παράλληλοι βίοι δυο 9χρονων αγοριών κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ο Μπρούνο φεύγει με την οικογένειά του από το Βερολίνο. Φτάνει σε ένα έρημο μέρος με ένα συρματόπλεγμα στην άκρη του κήπου. Εκεί είδε παιδιά και ανθρώπους, καλύβες, φουγάρα. Άνθρωποι που δεν είναι άνθρωποι λέει ο πατέρας όταν τον ρωτάει ο Μπρούνο. Σιγά σιγά ο συγγραφέας κτίζει ένα περιβάλλον με ανθρώπινους τύπους, οι οποίοι σαν αρχέτυπα προσδιορίζουν την εποχή: Πατέρας: ναζί ιδεολόγος-διοικητής στρατοπέδου , Μητέρα: υποταγμένη, Γιαγιά: φιλελεύθερη που ο λόγος της δεν περνάει, Αδελφή: αδιάφορη, λοχαγός Κότλερ: νεαρός ναζί-ο πατέρας του αντιφρονών, Παβελ: κρατούμενος. Ο Μπρούνο σε μια εξερεύνηση της περιοχής γνωρίζει τον Σμούελ. Τα αγόρια γίνονται φίλοι. Ο Μπρούνο σκέφτεται ότι είναι παράξενο καθημερινό ρούχο, η ριγωτή πιζάμα, που φοράει ο Σμουέλ στην από κει πλευρά του συρματοπλέγματος. Γιατί να μη τη φορέσει κι αυτός ώστε να ακολουθήσει το φίλο της άλλης πλευράς στο δικό του κόσμο; Οι δύο κόσμοι δεν επικοινωνούν παρά μόνο στις συναντήσεις των συνομήλικων αγοριών.Μέσα από τα αθώα μάτια του Μπρούνο παρακολουθούμε τη ζωή στο στρατόπεδο και την εξέλιξη μιας απαγορευμένης φιλίας που ανθεί ανάμεσα σ’ αυτόν και τον Σμούελ, ένα αιχμάλωτο εβραιόπουλο. Τους δύο φίλους χωρίζει ένα συρματόπλεγμα, το οποίο και βάζει τα όρια στους δύο κόσμους. Η φιλία τους, τελικά οδηγεί σε ανέλπιστες συνέπειες…»
Το βιβλίο έγραψε ο Ιρλανδός συγγραφέας John Boyne το 2006 και έχει πουλήσει μέχρι στιγμής πάνω από 5.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως. Το 2008 έγινε ταινία από τον σκηνοθέτη Mark Herman.
Το συγκεκριμένο βιβλίο δίνει την ευκαιρία στους δασκάλους να αναφερθούν στο θέμα συνδέοντάς το με τα κεφάλαια περί του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου. Άλλες αφορμές είναι τα μαθήματα γύρω από τη διαπολιτισμική εκπαίδευση που εμφανίζονται στα σχολικά βιβλία της Γλώσσας όπου συζητιέται το θέμα της διαφορετικότητας. Ή ακόμα αυτό το θέμα να αποτελέσει προέκταση της επικαιρότητας όταν εμφανίζονται φαινόμενα ξενοφοβίας, ρατσισμού κι επιθετικότητας προς τις μειονότητες .
Δίνει τη δυνατότητα στον δάσκαλο να συζητήσει με μαθητές:
– πλευρές της ανθρώπινης φύσης: φόβο, αλαζονεία, κακία, αδιαφορία, συμπόνια
– τα ανθρώπινα δικαιώματα: ισότητα, καταπολέμηση των διακρίσεων και του αποκλεισμού
– την ηθική: προστασία της ανθρώπινης ζωής και της αξιοπρέπεια.
Είναι πολυεστιακό, δίνει δυνατότητα λόγου σε πολλά πρόσωπα που έχουν διαφορετικές απόψεις και ζουν διαφορετικές καταστάσεις…. Βοηθά στη συζήτηση και στο διάλογο και βάζει εξαιρετικά επίκαιρα ζητήματα.

κάνε κλικ  στην εικόνα για το τετράδιο δραστηριοτήτων

κάνε κλικ στην εικόνα για το τετράδιο δραστηριοτήτων

Το εκπαιδευτικό φυλλάδιο είναι μία πρόταση επεξεργασίας του μυθιστορήματος μέσα από ποικίλες δραστηριότητες με στόχο όχι μόνο τη γνώση και την ενημέρωση γύρω από το Ολοκαύτωμα. Αλλά κυρίως να εκφραστούν και να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους σχετικά με θεμελιώδεις αρχές της ανθρώπινης ύπαρξης που είναι τελικά και το νόημα του μυθιστορήματος.
Διαβάζοντας το μυθιστόρημα κάθε δάσκαλος μπορεί να δώσει άλλες κατευθύνσεις, να συμπληρώσει δραστηριότητες, να προτείνει παράλληλη ανάγνωση 2-3 βιβλίων με το ίδιο θέμα ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της τάξης του, παίρνοντας δηλαδή υπόψη του τα ενδιαφέροντα των συγκεκριμένων παιδιών, την ωριμότητάτους, τις αναγνωστικές τους εμπειρίες, την εθνική σύνθεση. (απόσπασμα από τα πρακτικά του σεμιναρίου ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ).
Η μαθήτρια Κατερίνα Πέτρου διασκεύασε την ιστορία του βιβλίου για τις ανάγκες του θεατρικού με τίτλο «Το παιδί με τη ριγέ πιτζάμα» που ανέβηκε σε σχολική γιορτή για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940. Για τη θεατρική απόδοση κάνε κλικ εδώ

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in πρόταση, σχέδια διδασκαλίας /προτάσεις, βιβλία - υλικό για εκπαιδευτικούς, διαπολιτισμική εκπαίδευση-διαφορετικότητα- διαφοροποίηση στη μάθηση, εθνικές γιορτές and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s