Ευτυχώς που υπάρχουν αυτοί…

leaderΤο σχολείο του σήμερα  υπολείπεται του πραγματικού του ρόλου  λόγω των ανισορροπιών  ανάμεσα στα ζεύγη : άνθρωπος-περιβάλλον, άνθρωπος-πολιτισμός, άνθρωπος-επιστήμη, άνθρωπος-κοινωνία, άνθρωπος-τέχνη, άνθρωπος-τεχνική, άνθρωπος-φύση, άνθρωπος-αθλητισμός, άνθρωπος-θρησκεία και, κυρίως, άνθρωπος-άνθρωπος.
Το σχολείο του σήμερα πόσο, πραγματικά, συμβάλλει  στην «τελείωση» του παιδιού;  Πασχίζει ώστε  τα παιδιά   να συνταιριάξουν τις υλικές με τις πνευματικές τους ανάγκες; Φωτίζει όλους τους σκοτεινούς διαδρόμους ώστε να ανακαλύψουν τα παιδιά  τις αξίες που χαρακτηρίζουν τον άνθρωπο και που τον κάνουν να διαφέρει από τα άλλα θηλαστικά; Δεν πασχίζει.Υποτίθεται όμως ότι προσπαθεί. Προσπαθεί; Και αφού προσπαθεί γιατί έχουμε αυτά τα αποτελέσματα;
Έχουμε αυτά τα αποτελέσματα γιατί οι δάσκαλοι υποχρεώνονται να ενεργούν περισφιγμένοι με τα πιεστικά δεσμά που η διοικητική φατρία,  το λεγόμενο Υπουργείο  Μη Παιδείας   τους περικύκλωσε.
Έχουμε αυτά τα αποτελέσματα γιατί οι δάσκαλοι είναι δέσμιοι των απομυζούντων τα πολιτικά και κομματικά θήλαστρα, που κατέχουν όλες, ή σχεδόν όλες, τις διοικητικές και άλλες θέσεις και που η κατοχή αυτού του θηλάστρου είναι το μόνο τους προσόν.  Τυχόν άλλα τους προσόντα, π.χ. ακαδημαϊκά,  στη πλειοψηφία τους πέρασαν μέσα από το ίδιο κομματικό θήλαστρο.
Έχουμε αυτά τα αποτελέσματα γιατί το κίνητρο δεν είναι η ανιδιοτελής προσφορά προς το παιδί, η σχέση ζωής με αυτό, η επικοινωνία ψυχής, αλλά η κομματική επιβράβευση με την ανάθεση μιας διακεκριμένης θέσης. Πιο άθλιο από αυτό είναι  η  ιδέα τους ότι, στο έτος 2013, που οι μάσκες έχουν πέσει, νομίζουν ότι είναι όντως σημαντικοί.
Φανταστείτε το απλό:  αν το Υπουργείο Ανάπτυξης μιας όντως ανεπτυγμένης χώρας έδινε άκαμπτες οδηγίες  στις βιομηχανίες, για την ποιότητα των τροφίμων τι θα έτρωγαν οι πολίτες της σήμερα; Θα έτρωγαν δέκα μόνον είδη τροφίμων που θα ήταν όλα τουρσιά! Όπως έτρωγαν, όντως, οι υπήκοοι σειράς πάλαι ποτέ λεγομένων δημοκρατικών χωρών.  Με πνευματικά τουρσιά σιτίζονται τα πεινασμένα για μάθηση παιδιά μας.
Πώς όμως μέσα στο πλέγμα  της καθοδηγούμενης και ποδηγετούμενης «παιδείας» υπήρξαν και υπάρχουν λαμπροί δάσκαλοι, που με το έργο τους διακρίθηκαν ως οι καλύτεροι, οι άριστοι, δάσκαλοι, άλλοτε της Ελλάδας   και άλλοτε της Ευρώπης;  Το σημαντικό   είναι  ότι οι εν λόγω δάσκαλοι υπηρετούσαν σε ασήμαντα, ολιγοθέσια ή μονοθέσια,  σχολεία παραμεθόριων ή δύσβατων περιοχών και όχι στα επώνυμα ιδιωτικά σχολεία της πρωτεύουσας.Το σημαντικότερο βέβαια είναι ότι οι εν λόγω δάσκαλοι άφησαν άξιους συνεχιστές τους, που είναι  οι λιγοστοί μαθητές τους. Αλλά πώς έγινε αυτό; Έγινε γιατί εκεί που  ιερουργούσαν προετοιμάζοντας την πνευματική μετάληψη των μαθητών τους,  δεν έφταναν οι κομματικοί ομφάλιοι λώροι να μολύνουν την πνευματική κοινωνία. Έγινε δηλαδή γιατί εντόπισαν και στη συνέχεια εφάρμοσαν τον πραγματικό ρόλο των ισορροπιών ανάμεσα στα ζεύγη : άνθρωπος-περιβάλλον, άνθρωπος-πολιτισμός, άνθρωπος-επιστήμη, άνθρωπος-κοινωνία, άνθρωπος-τέχνη, άνθρωπος-τεχνική, άνθρωπος-φύση, άνθρωπος-αθλητισμός, άνθρωπος-θρησκεία και, κυρίως, άνθρωπος-άνθρωπος.   Έγινε γιατί κατανόησαν την «ουσία του πράγματος» που δεν εφάρμοσε, δυστυχώς, μέχρι σήμερα η Ελληνική Πολιτεία και ιδού το αποτέλεσμα, το βλέπουμε, το βιώνουμε,  το  υφιστάμεθα.
Τέλος έγινε γιατί, «παρεισέφρησαν» μερικοί άξιοι παιδαγωγοί, ελεύθεροι  πολιτικών εξαρτήσεων, αληθώς προσοντούχοι, τόσο άξιοι, λαμπροί   και αυτόφωτοι που ο κομματικός σκοταδισμός δεν κατάφερε να τους εξαφανίσει.  Ευτυχώς, κατάφεραν να γίνουν πολυτιμότατα στελέχη.   Ευτυχώς που υπάρχουν αυτοί…

Παππά Άννα
Δασκάλα – Συγγραφέας

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in εκπαιδευτικά άρθρα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s