2 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα για τον Αυτισμό και τους Αυτιστικούς Ανθρώπους

autismΟ αυτισμός συχνά περιγράφεται από μερικούς ανθρώπους σαν ένα παζλ που του λείπει ένα κομμάτι. Οι άνθρωποι που έχουν αυτισμό αναφέρουν ότι βιώνουν την κατάσταση του αυτισμού τους σαν ένα μεγάλο δοχείο με πολλά διαφορετικά παζλ, ανακατεμένα μεταξύ τους, με όλα να έχουν κάποια κομμάτια που λείπουν και κάποια κομμάτια επιπλέον, που όμως δεν ανήκουν σε κανένα από τα υπάρχοντα παζλ!  Tο παζλ είναι η ιδέα που επικρατεί στο μυαλό των αυτιστικών ατόμων σχετικά με την ιδιαιτερότητα που έχουν: «Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνω ήταν να δω ποια κομμάτια αντιστοιχούσαν σε κάθε παζλ. Από εκεί και πέρα, έπρεπε να δουλέψω αρκετά σχετικά με το ποια ήταν τα κομμάτια που έλειπαν και ποια κομμάτια υποτίθεται ότι δεν θα έπρεπε να βρίσκονται εκεί» (Williams, 1996).

He Misunderstood Child-το παιδί που δεν κατάλαβε κανείς
από την Kathy Winters

αυτισμός (1)

Είμαι το παιδί που φαίνεται γεμάτο υγεία.
Γεννήθηκα με δέκα δάχτυλα στα χέρια και δέκα δάχτυλα στα πόδια.
Όμως κάτι είναι διαφορετικό, κάπου στο νου μου
Και τι είναι αυτό, κανείς δεν ξέρει.
Είμαι το παιδί που κάνει το δικό του αγώνα στο σχολείο
Αν και όλοι λένε ότι είμαι απόλυτα έξυπνος.
Λένε πως απλώς είμαι τεμπέλης – «μπορεί να μάθει, αν προσπαθήσει».
Όμως εγώ απλώς δεν ξέρω από πού να αρχίσω.
Είμαι το παιδί που δε θα φορέσει τα ρούχα
που με πληγώνουν ή που ενοχλούν τα πόδια μου.
Τρέμω τους δυνατούς, ξαφνικούς ήχους
και δε μπορώ να διαχειριστώ πολλές μυρωδιές
και γεύσεις – υπάρχουν λίγα φαγητά που θα έτρωγα.
Είμαι το παιδί που δε μπορεί να πιάσει τη μπάλα.
Και τρέχει μ’ έναν αλλόκοτο τρόπο.
Είμαι ο τελευταίος επιλαχών στην ομάδα
Και μαζεύομαι καθώς κάθομαι εκεί και περιμένω.
Είμαι το παιδί με το οποίο κανείς δε θα παίξει,
το παιδί που γίνεται θύμα εκφοβισμού και πειραγμάτων.
Προσπαθώ να ενσωματωθώ και θέλω να με συμπαθούν
Αλλά τίποτα απ’όσα κάνω δε φαίνεται να ικανοποιεί τους άλλους.
Είμαι το παιδί που έχει εκρήξεις και παράξενες συνήθειες.
Ακόμα και σε πράγματα που φαίνονται όμορφα ή απλώς κοινότυπα
Ποτέ δε θα μάθεις πώς πανικοβάλλομαι μέσα μου.
Όταν χάνομαι στο θυμό και το φόβο μου.
Είμαι το παιδί που θυμώνει και είναι ανήσυχο.
Παρόλο που συνεχώς μου λένε να κάθομαι ακίνητος και να είμαι καλός.
Πραγματικά, πιστεύεις ότι επιλέγω το να βγαίνω εκτός εαυτού;
Δεν ξέρεις ότι θα το έκανα αν μπορούσα;
Είμαι το παιδί με τη ραγισμένη καρδιά
Ακόμη κι αν συμπεριφέρομαι σα να μη με νοιάζει στ’ αλήθεια.
Ίσως υπάρχει ένας καλός λόγος για τον οποίο ο Θεός με έκανε έτσι.
Ίσως υπάρχει κάποιο μήνυμα που θέλει να μοιραστεί.
Είμαι το παιδί που έχει ανάγκη να το αγαπάτε.
Να το αποδέχεστε και να το εκτιμάτε.
Είμαι το παιδί που δεν το κατάλαβαν ποτέ.
Ναι, είμαι διαφορετικός – κι όμως, τόσο ίδιος με εσένα.journey1

Η λέξη «αυτισμός» συνεχίζει ακόμη να είναι μια στερεοτυπική έννοια που προξενεί μεγάλο άγχος και φόβο στους περισσότερους ανθρώπους – οπτικοποιούν την έννοια σε ένα άτομο που δε μιλά, δεν είναι προσιτό στους άλλους, μπορεί να είναι επιθετικό, να φωνάζει, ένα παράξενο ον με ασυνήθιστους τρόπους που δεν προσιδιάζουν στην καθημερινή, συνηθισμένη μας ζωή, με ιδιαίτερες ικανότητες στα μαθηματικά, στην απομνημόνευση, στη ζωγραφική, κλπ., και μοιάζει τελείως αποκομμένο από την επικοινωνία με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Ο όρος «αυτισμός» προέρχεται από την ελληνική λέξη «αυτός» ή «εαυτός». Ο όρος αυτός αναφέρεται σε μια ομάδα ανθρώπων που έχουν κοινή άποψη για τα πράγματα, βλέπουν τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο, σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο. Ο Πρώιος (1999) το θέτει πολύ πετυχημένα: «Είναι δύσκολο το οχυρωμένο παιδί με αυτισμό να κάνει την άλωση. Για να καταλάβουμε τη δυσκολία του αυτισμού, ας προσπαθήσουμε να διαβάσουμε ανάποδα ένα κείμενο, δηλαδή, να κάνουμε ανάποδο διάβασμα. Δεν μπορούμε ή δυσκολευόμαστε πάρα πολύ, γιατί ο εγκέφαλός μας μας δίνει την έννοια αυτού του κειμένου, χωρίς όμως να βγαίνει κάποιο νόημα».
Ο αυτισμός υπήρχε πολύ πριν του βάλει κάποιος αυτή την «ταμπέλα», πολύ πριν δημιουργηθούν οργανισμοί για αυτόν και πολύ πριν γίνουν ταινίες και βιβλία για αυτόν. Στοιχεία του αυτισμού υπάρχουν σε παραμύθια και ιστορίες με νεράιδες, ξωτικά και μάγια, όπως και σε παλιές πραγματικές ιστορίες με παράξενα παιδιά και γνωστούς «τρελούς».

Κάποια από τα βασικά στοιχεία του αυτισμού είναι: διαταραχή στην ικανότητα της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, δυσλειτουργία στην επικοινωνία, συγκεκριμένες «παράξενες» συμπεριφορές, «παράξενες» αντιδράσεις σε αισθητηριακά ερεθίσματα, διαταραχή στη χρήση της φαντασίας.

Η πρώτη μελέτη του Kanner για τον αυτισμό υπογραμμίζει μια σειρά γνωρισμάτων, τα οποία ο ίδιος εξέλαβε ότι είναι χαρακτηριστικά όλων των παιδιών που είδε.Τα γνωρίσματα αυτά είναι τα ακόλουθα: υπερβολική αυτιστική μοναχικότητα, αγχωτική καταθλιπτική επιθυμία για τη διατήρηση της ομοιότητας, εξαιρετική μνήμη, καθυστερημένη ηχολαλία, υπερευαισθησία σε ερεθίσματα, περιορισμός στη διαφορετικότητα αυθόρμητης δραστηριότητας, καλές γνωστικές δυνατότητες, υψηλά νοήμονες οικογένειες.

κάνε κλικ για το πρόγραμμα

κάνε κλικ για το πρόγραμμα

Υπέρ-Δομή. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο αναπτύχθηκαν πρότυπες υπερμεσικές εφαρμογές που ενσωματώνονται στο περιβάλλον του λογισμικού «LT125DP». Χαρακτηριστικά αυτών των εφαρμογών είναι ο υψηλός βαθμός διαδραστικότητας, η παραμετροποίησή τους, η διαβάθμισή τους όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας και η δυνατότητα εμπλουτισμού τους από τους χρήστες εκπαιδευτικούς.

«Κάποιος είπε γι’ αυτόν ότι κάνει τη διαφορά. Το ερώτημα είναι προς τα πού; Προς τα πάνω ή προς τα κάτω; Αλλά τι σημαίνει πάνω και κάτω; Ποιο είναι το σωστό και ποιο το λάθος; Το ζητούμενο είναι η κοινωνική προσαρμογή, ήκοινωνική καταξίωση ή υπέρβαση απ’ αυτήν;
Ο κύριος ήσυχος κουβαλά μέσα του την αμφιβολία. Δεν είναι εύκολο να τον καταλάβεις. Αυτό δε σημαίνει κάποια αδυναμία. Αν δεν «πιάνεις» τον κύριο ήσυχο είναι μάλλον γιατί αυτός πετά, ενώ εσύ είσαι γήινος. Αυτός πετά μόνος του, έντομο ή πουλί δεν έχει σημασία. Απλά το πουλί διανύει μεγαλύτερες αποστάσεις, και το έντομο εύκολα το σκοτώνεις.
Ο συμπαθητικός άνθρωπος της διπλανής πόρτας, που δεν κατάφερε ποτέ να προσεγγίσει τη λύση στο ποιος προϋπήρχε, η κότα ή το αβγό, κουβαλά πάνω του ένα ζεστό χαμόγελο ή μια βαθιά μελαγχολία.
Κοινωνική καταξίωση ή κοινωνική ανασφάλεια αποτελούν τα στάνταρντς και το δίπολο μέσα σ’ ένα ψυχόδραμα. Μοναξιά κι ελευθερία. Φυγή κι απομόνωση. Μέσα στα λίγα κρύβονται τα πολλά, γι’ αυτό έχει νόημα «η μιας ώρας ελεύθερη ζωή». «Μακάριοι οι πτωχοί το πνεύματι» γιατί «εν οίδα ότι ουδέν οίδα».Απλά, λίγοι τα αναμετρώνται με την αλήθεια.
Ο άνθρωπος γεννιέται ή γίνεται; Που βρίσκεται η πηγή της αγάπης; Ποιος είναι ο
Δημιουργός και ποιο το κτίσμα; Τι είναι Άγιος και τι αμαρτωλός; Πόσο είναι κοντά
η κατανόηση στην επιείκεια; Μήπως ακόμα και το μίσος καταλήγει τελικά στην
αγάπη;
Ο κύριος ήσυχος μοιάζει με τον άνθρωπο της βροχής. Έναν συμπαθητικό κυριούλη. Κάτι ανάμεσα σε τρελό και παιδί. Που αν ανοίξει το στόμα του και μιλήσει, μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί: Τι λέει ρε ο μπαγάσας;
Οι κύριοι και κυρίες ήσυχοι είναι οι Έλληνες ενήλικες Αυτιστικοί (κλασικός αυτισμός), οι Asperger (σύνδρομο Asperger) και οι ΥΛΑ (Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτιστικοί).
Ελάτε να μας γνωρίσετε..»
Με αυτόν τον τρόπο μας συστήνονται τα μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Ενηλίκων Αυτιστικών και ΥΛΑ. Στόχοι του Συλλόγου είναι ο εντοπισμός των ενηλίκων αυτιστικών, η υποστήριξη σε ειδικές καταστάσεις που αυξάνουν το άγχος του αυτιστικού και κάνουν πιο αιχμηρά τα προβλήματα επικοινωνίας, η επανένταξη των αυτιστικών ενηλίκων και  η συμβουλευτική βοήθεια σε οικογένειες με παιδιά με αυτισμό. Το σημερινό αυτιστικό παιδί θα γίνει ενήλικας αυτιστικός!!! Είναι δίπλα μας…ας απλώσουμε το χέρι μας!!!

Ας προσπαθήσουμε να προωθήσουμε την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για τον αυτισμό και τους αυτιστικούς κάθε μέρα, κι όχι μόνο κάθε 2 του Απρίλη. Ας κάνουμε την καθημερινότητά μας έναν αδιάκοπο αγώνα, υπενθυμίζοντας πως το να είναι κανείς αυτιστικός είναι απλώς ένας τρόπος του να είναι κανείς άνθρωπος.

πηγή: καλειδοσκόπιο
Διαβάστε ακόμη:2 Απριλίου 2012 Παγκόσμια ημέρα ενημέρωσης για τον Αυτισμό,

Κοινωνικές Ιστορίες – εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές και μαθήτριες στο φάσμα του αυτισμού 

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in παγκόσμιες ημέρες - εβδομάδες, βιβλία - υλικό για εκπαιδευτικούς and tagged , . Bookmark the permalink.

5 απαντήσεις στο 2 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα για τον Αυτισμό και τους Αυτιστικούς Ανθρώπους

  1. Αγαπητή κα Παππά,

    Στο μπλογκ σας είδα ένα άρθρο σχετικά με την 2 Απριλίου – Παγκόσμια Μέρα Αυτισμού
    στο ίδιο αυτό μπλογκ έχετε αναρτήσει κάτι που είναι προσωπική μου πνευματική ιδιοκτησία (καθότι έχω κάνει όλη την κατασκευή του πόστερ αυτού στα ελληνικά), όπως και και το έχω μεταγράσει στα Ελληνικά από τα Ολλανδικά.
    Το πόστερ αυτο είναι και ιδιοκτησία του συλλόγου μας, http://www.aspergerhellas.org/Atcl-ASposter.html
    Εσείς όμως το αναρτήσατε στο μπλογκ σας χωρίς να αναφέρετε την πηγή και ιδιοκτήτες αυτού του πόστερ.

    Σας παρακαλώ να φροντίσετε άμεσα να μπει ένα λινκ της ιστοσελίδας του συλλόγου μας κάτω από το πόστερ αυτό, και να γίνει και αναφορά του συλλόγου μας στο άρθρο σας αφού ως ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΩΝ στην Ελλάδα (όλοι οι άλλοι συλλογοι ειναι συλλογοι γονεων ή και κηδεμονων) πιστεύω πως αξίζουμε αυτή την αναγνώριση από μέρους σας.

    Αν δεν θέλετε να αναφέρετε τον συλλογό μας ή να προσθέσετε το λινκ που σας ζήτησα, ωφείλετε να κατεβάσετε άμεσα το ποστερ αυτό από το μπλογκ σας.

    Σας ευχαριστώ για την κατανόησή σας.

    Πέρλα Μεσσίνα
    Πρόεδρος και ενήλικας αυτιστική

    • Ο/Η pappanna λέει:

      Κυρία Πέρλα Μεσσίνα, ειλικρινά έχω στεναχωρηθεί πολύ γιατί από χαρακτήρος είμαι κατά της κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων και πάντα αναφέρω τις πηγές μου, αφού στόχος μου είναι η ενημέρωση συναδέλφων.Μόνο τα δικά μου άρθρα υπογράφω. Πράγματι έχω την αφίσα σας, την οποία δυστυχώς την πήρα από αναζήτηση εικόνας και αγνοούσα τον ιστότοπο του Συλλόγου σας. Με λυπεί το γεγονός που αναφέρεστε στην παράλειψή μου ως σκόπιμη ενέργεια, αν και ομολογώ ότι δούλευα το άρθρο δύο ημέρες και όπως μπορείτε να διακρίνετε το συνέταξα με σεβασμό.Άλλωστε τα στοιχεία σας γράφονται στο κάτω μέρος της αφίσας. Αν ήθελα να οικειοποιηθώ την αφίσα θα επεξεργαζόμουν αυτή με τέτοιον τρόπο ώστε να απέκρυπτα τη λεζάντα της αφίσας. Στόχος του άρθρου ήταν και είναι η ευαισθητοποίηση των συναδέλφων μου, αφού παιδιά κυρίως με Σύνδρομο Άσπεργκερ έχουμε στις τάξεις μας. Όπως θα διαπιστώσετε και στο παρελθόν ασχολήθηκα με το ίδιο θέμα. Το άρθρο μου είναι μία συρραφή άρθρων από το υπέροχο ιστολόγιο http://kaleidoskopio-ea.blogspot.gr. Και φυσικά δεν είχα στόχο να αποκρύψω την παρουσία του Σύλλογό σας. Θα μου επιτρέψετε να επανορθώσω άμεσα!!! Εάν δε συμφωνείτε μπορείτε να μου στείλετε μήνυμα εκ νέου.
      Με εκτίμηση
      Παππά Άννα

  2. Κυρία Παππά δεν μπορώ να γνρίζω τις προθέσεις σας και αν ήταν καλές ή όχι. Το μόνο που μπορώ να γνωρίζω είναι αυτό που είδα στο μπλογκ σας. Και βαση αυτού σας ενημέρωσα σχετικά. Χαίρομαι όμως που από την απάντησή σας φάνηκε ότι οι προθέσεις σας ήταν καλές και έγινε η διόρθωση που σας ζήτησα. Σας ευχαριστώ θερμά για αυτό! Φιλικά. Πέρλα Μεσσίνα

  3. Θα προσθέσω ότι αυτή η αφίσα/ποστερ, έχει δημοσιευτεί πολλές φορές και σε πολλά μέρη στο διαδύκτιο χωρίς να το γνωρίζουμε ή να μας έχει ζητηθεί άδεια, ή να έχουν αναφερθεί η πηγή. Κατανοοώ λοιπόν την κατάσταση, και γιαυτό σας ενημέρωσα. Και πάλι ευχαριστώ για την κατανόηση σας και φιλική σας διάθεση. Πέρλα

  4. Ο/Η pappanna λέει:

    Οφείλω για ακόμη μια φορά να ευχηθώ όλοι μας να είμαστε κατά του κοινωνικού αποκλεισμού!!
    Με εκτίμηση
    Παππά Άννα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s