Παιχνίδι, Παιδί, Σχολείο

images

Άννα Παππά
Δασκάλα- Συγγραφέας

«Η σπουδαιότητα της ικανότητας του εκπαιδευτικού, έγκειται στο να δημιουργεί μια απελευθερωτική ατμόσφαιρα στην τάξη του, αλλάζοντας ο ίδιος ρόλο από πανειδήμονα σε συμπαίκτη, σύμφωνα με τον οποίο δε γνωρίζει πάντα το πώς για οτιδήποτε, αλλά παντρεύει τις ιδέες του με αυτές των παιδιών».  (Dorothy Heathcode)

Για να μπορεί να παίζει ελεύθερα το παιδί βασική προϋπόθεση είναι η  δημιουργία ατμόσφαιρας εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Η εδραίωση  κλίματος εμπιστοσύνης, είναι ένας από τους βασικότερους στόχους για την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού.

Ο δάσκαλος που θέλει να κάνει το παιχνίδι μέρος της σχολικής εμπειρίας πρέπει να προσπαθήσει να οργανώσει το παιχνίδι ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών, να εξασφαλίσει την διεξαγωγή του σε ένα ευχάριστο και ασφαλές πλαίσιο και κυρίως να εμφυσήσει τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ανοχή στο διαφορετικό. Το παιγνίδι, εξ άλλου, είναι η καλύτερη μέθοδος ομαδοποίησης.

Ο δάσκαλος, που καταλαβαίνει και εκτιμά την σημασία του παιχνιδιού, ενθαρρύνει την φυσική περιέργεια του παιδιού για εξερεύνηση και γνώση. Απώτερος στόχος του είναι να βοηθήσει τους μαθητές να διαμορφώσουν μια θετική στάση για την εκπαιδευτική διαδικασία, κάνοντάς την περισσότερο συμμετοχική, ενδιαφέρουσα και παραγωγική. Επιλέγει παιχνίδια κατάλληλα να συνδέσουν την αυθόρμητη συμπεριφορά του παιχνιδιού με τα νέα στοιχεία που καλείται να γνωρίσει ο μαθητής με σκοπό την ανάπτυξη ικανοτήτων και την απόκτηση γνώσεων. Ενισχύει τα άτομα που έχουν δυσκολίες ή χαμηλές επιδόσεις και προσφέρει καινούργια  περιβάλλοντα μάθησης με πραγματικό ενδιαφέρον, που κάνουν την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ελκυστική και διασκεδαστική. Για τον Vygotsky άλλωστε, «το παιχνίδι προκαλεί στα παιδιά ισχυρά κίνητρα μάθησης, δημιουργώντας ζώνες εγγύτερης ανάπτυξης, όπου δυνητικά μπορούν να υπερβούν το παρόν αναπτυξιακό τους επίπεδο».

Μέσα από το παιχνίδι ο δάσκαλος έρχεται πιο κοντά στους μαθητές του γιατί μοιάζει πιο ίσος με αυτούς,  ενώ παράλληλα του δίνεται   μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει τις ατομικές διαφορές τους. Κατανοεί έτσι τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του χαρακτήρα του κάθε παιδιού και παίρνει πληροφορίες για το τι συμβαίνει στον εσωτερικό του κόσμο. Δεν αλλάζει μόνο ο τρόπος που βλέπει ο δάσκαλος τους μαθητές, αλλά συμβαίνει και το αντίστροφο. Την ώρα που ο εκπαιδευτικός παίζει με τους μαθητές του γίνεται πιο ανθρώπινος, εκφράζει συναισθήματα, κάνει κι εκείνος λάθη και δείχνει, στην πραγματικότητα, ότι ισχύουν και για κείνον οι ίδιοι κανόνες. Παίζοντας απομακρύνεται βαθμιαία από τον εξουσιαστικό του ρόλο και αναλαμβάνει έναν ρόλο περισσότερο συντονιστικό. Ο νέος ρόλος γίνεται ευκολότερα αποδεκτός από τα παιδιά, πράγμα που στην καθημερινή πράξη τον διευκολύνει, χωρίς να μειώνει καθόλου το κύρος του. Για να είναι πετυχημένος στο νέο του ρόλο ο δάσκαλος πρέπει και ο ίδιος να μην υποδύεται αλλά στην πραγματικότητα να είναι παιδί εκείνη τη στιγμή.

Οι ενήλικες ξεχνάμε πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε αυτό το αυθόρμητο, ευαίσθητο και δημιουργικό κομμάτι του εαυτού μας, που ονομάζουμε «το παιδί μέσα μας». Όμως οι δάσκαλοι έχουμε καθημερινά την πολύτιμη ευκαιρία,  μέσα από την επαφή μας με τα παιδιά, να ανακαλέσουμε με το δικό μας εσωτερικό παιδί, χωρίς να φοβόμαστε ότι έτσι θα χάσουμε το ενήλικο κομμάτι μας. Το παιχνίδι δεν είναι  απόλυτη ανάγκη  μόνο για τους μαθητές μας, αλλά και για μας τους ίδιους αφού μας ανανεώνει ψυχικά και συναισθηματικά, μας απελευθερώνει από το ρόλο του διεκπεραιωτή της διδακτέας ύλης και τελικά ενισχύει την γενικότερη προσπάθειά μας,  διευκολύνοντάς μας.

Συμπερασματικά, όταν τα παιδιά μπορούν να συνδυάσουν την  εκπαιδευτική διαδικασία με το παιχνίδι, τότε η μάθηση γίνεται  όχι μόνο πιο εύκολη αλλά και πιο αποτελεσματική.  Μέσα από τα παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν να ζουν. Το παιχνίδι είναι η πιο γνήσια και αυθόρμητη μορφή ενεργητικότητας και το μόνο μέσο για να ξεπεράσει το παιδί τις δυσκολίες που συναντά στην εξελικτική του πορεία. Το παιχνίδι είναι τρόπος ζωής, είναι επιθυμία για τη στιγμή που περνάει και γι αυτήν που ακολουθεί, είναι όρεξη για την ίδια τη ζωή.

 

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in εκπαιδευτικά άρθρα and tagged , . Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο Παιχνίδι, Παιδί, Σχολείο

  1. Ο/Η saky λέει:

    Μου αρέσει αυτό το blog. Πολύ καλό περιεχόμενο. Όλα μπορώ να πω
    Το παιχνίδι είναι καθημερινό κομμάτι της ημέρας κάθε παιδιού, και μαζί με αυτό και τα μικροατυχήματα, γι’ αυτό καλύτερα να προλαμβάνουν παρά…
    μπορείτε να βρείτε περιεχόμενα εδώ μιλάμε για τα παιδιά
    http://www.flowmagazine.gr/article/view/paidi_kai_paixnidi_me_asfaleia_sto_spiti/category/personal_development

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s