Υπολογιστής, ένα απλό εργαλείο!

Οι  ηλεκτρονικοί υπολογιστές, είναι  ισχυρά μέσα αποθήκευσης και επεξεργασίας της ανθρώπινης γνώσης, που μπορεί ο νέος άνθρωπος να κάνει κτήμα του εύκολα και γρήγορα. Υπάρχει όμως ο ορατός  κίνδυνος, ειδικά τα παιδιά, να γίνουν «δούλοι» του καινούριου εργαλείου και να γίνουν θύματα της νοοτροπίας του πνευματικού νεοπλουτισμού, που μας κάνει να πιστεύουμε ότι, αν κάτι δεν έχει σχέση με computer, είναι δεύτερης κατηγορίας. Αλίμονο αν επικρατήσει αυτή η αντίληψη.  Ο υπολογιστής, θα πρέπει να περάσει στη συνείδηση των παιδιών, σαν εργαλείο και μόνο, χωρίς θεοποίηση, υποταγμένος στην σκέψη τους και όχι το αντίθετο. Ο Η/Υ λειτουργεί και πράττει σύμφωνα με τον προγραμματισμό του, πίσω από τον οποίο βρίσκεται ο ανθρώπινος νους. Είναι ένα, όντως, εξελιγμένο εργαλείο και ένα συμπλήρωμα των δυνατοτήτων του ανθρώπου, από τις οποίες εξαρτάται απόλυτα.

Δεν είναι βέβαια δυνατόν, να αποκλείσουμε τις νέες τεχνολογίες από το σχολείο. Είναι δυνατόν όμως να βάλουμε όρια και να μάθουμε τους μαθητές μας να αντιμετωπίζουν κριτικά τις εφαρμογές τους. Όπως είναι δυνατόν να τους διδάξουμε ότι κανένα εργαλείο και κανένα μέσο δεν αξίζει τόσο, όσο οι ίδιοι και πως όλα αυτά είναι δημιουργήματα του ανθρώπου προορισμένα να τον υπηρετούν και όχι να τον υποδουλώνουν.

Εστιάζοντας την προσοχή μας στην νέα τεχνολογία, γίνεται αντιληπτό από όλους μας πως η πληροφορία έχασε μέρος από την παραδοσιακή της αξία, ενώ αντίθετα ενισχύθηκε ο ρόλος της πρόσβασης σ’ αυτήν. Η ικανότητα συσσώρευσης τεράστιας ποσότητας πληροφοριών σε ελάχιστο, σχεδόν μηδαμινό χώρο και η άμεση πρόσβαση σ’ αυτές καθιστούν τις γνώσεις που αποκτώνται με τον τρόπο αυτό ανεπαρκείς και πρόσκαιρες, όσο αξιόλογες κι αν είναι φαινομενικά. Οι περισσότερες γνώσεις που αποκτήθηκαν μέσα  από τον Η/Υ είναι καταδικασμένες  να παραμείνουν προσωρινά και μόνο στον εγκέφαλο, κυρίως του φανατικού χρήστη, και γρήγορα να αντικατασταθούν από άλλες,  που με τόση  ταχύτητα, τόσο όγκο και τόση ευκολία μας παρέχει η συσκευή. Στη βασική λοιπόν εκπαίδευση η αλόγιστη χρήση του Η/Υ, περισσότερο μοιάζει με κατάρα, παρά με ευλογία. Ανάμεσα  στον υπολογιστή και στο μαθητή δεν δημιουργούνται δεσμοί φιλίας, αλλά εξάρτησης. Δεν υπάρχει καμιάς μορφής ψυχική επικοινωνία, ούτε συναισθηματική  επαφή,  που για τα παιδιά είναι χρήσιμη όσο και το οξυγόνο. Είπε ο Πλάτων πριν από 2500 χρόνια : «Στη βάση κάθε απόκτησης και μεταβίβασης γνώσεως υπάρχει ο έρως: ο έρως για το διδασκόμενο αντικείμενο που αναγκαστικά περνά μέσα από την ιδιαίτερη ουσιαστική σχέση μεταξύ διδάσκοντος και διδασκομένου».( Κ. Καστοριάδης, La fin de l’historie)

Ο δάσκαλος άνθρωπος  χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, αλλά σε ένα νέο ρόλο. Είναι αυτός που επιλέγει τα προγράμματα, ώστε να παρέχεται η κατάλληλη μόνο πληροφορία, αποτρέποντας έτσι την εμφάνιση των νέων μορφών εξάρτησης τής εποχής μας.

Το πιο σημαντικό αντεπιχείρημα σε αυτούς που υποστηρίζουν την αντικατάσταση του δασκάλου από έναν εικονικό δάσκαλο, είναι  η ολοκληρωμένη παιδαγωγική αντίληψη του σύγχρονου δασκάλου, ο οποίος προσφέρει γενική καλλιέργεια, ψυχική και πνευματική και ουσιαστική μόρφωση στους μαθητές του και μέσα από αυτή τη σημαντική προσφορά  μπορεί να αντιμετωπιστεί η ηλεκτρονική κατατονία και οι άμεσες συνέπειες αυτής, δηλαδή η  εξάρτηση και η παθητικοποίηση. Αφού το μηχάνημα δεν έχει ψυχή, αυτός που μαθαίνει από το μηχάνημα δε θα έχει και αυτός ποτέ ψυχή.

Και στην περίπτωση αυτή ο δημιουργικός δάσκαλος είναι αυτός που μπορεί να μετατρέψει τον Η/Υ σε εργαλείο έκφρασης, διερεύνησης και αναζήτησης χρησιμοποιώντας τον απλά ως εποπτικό μέσο και ως εργαλείο παραγωγής παιδαγωγικών βοηθημάτων.

Παππά Άννα

Δασκάλα- Συγγραφέας

About Anna's Pappa blog

Διαχειρίστρια του Anna's Pappa blog. Το ιστολόγιο που θέλει να γίνει ένας τόπος συνάντησης παιδιών, δασκάλων και γονέων. Είμαι δασκάλα στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης και συγγραφέας παιδαγωγικών. Όλα τα χρόνια στην εκπαίδευση δίδαξα διαθεματικά και διεπιστημονικά. Πιστεύω μου είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να μάθουν πώς να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες. Τα ευτυχισμένα παιδικά χρόνια διαρκούν μια ολόκληρη ζωή!!
This entry was posted in τεχνολογία, εκπαιδευτικά άρθρα and tagged . Bookmark the permalink.

3 απαντήσεις στο Υπολογιστής, ένα απλό εργαλείο!

  1. Ο/Η ΧΑΝΤΟΛΙΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ λέει:

    Εκ πρώτης όψεως μοιάζει παράδοξο: σε ένα σχολείο που βρίσκεται στην καρδιά της Σίλικον Βάλεϊ και στο οποίο φοιτούν τα παιδιά των εργαζομένων στην Google, την Apple, την Yahoo και άλλων τεχνολογικών κολοσσών, δεν υπάρχει ούτε ένας υπολογιστής, ούτε μια οθόνη.

    Η χρήση οποιουδήποτε τεχνολογικού γκάτζετ απαγορεύεται στις σχολικές αίθουσες, ενώ οι εκπαιδευτικοί συστήνουν στους μαθητές τους να μην τους χρησιμοποιούν ούτε στο σπίτι.

    Την ώρα που στον υπόλοιπο κόσμο ο τεχνολογικός εξοπλισμός θεωρείται απαραίτητος στην εκπαίδευση, οι νέες τεχνολογίες γίνονται μέσο διδασκαλίας και οι μαθητές ενθαρρύνονται στη χρήση τους, στην καρδιά της Μέκκας της Τεχνολογίας, το μολύβι, το χαρτί και το χάρτινο βιβλίο είναι τα μόνα εργαλεία διδασκαλίας που κρίνονται αποδεκτά.

    Πίσω από αυτήν την επιλογή κρύβεται η άποψη ότι σχολεία και υπολογιστές είναι ασύμβατα μεταξύ τους. Περίπου 160 σχολεία στις Ηνωμένες Πολιτείες ακολουθούν την ίδια φιλοσοφία. Η χρήση των υπολογιστών -εκτιμούν οι εμπνευστές της- έχει αρνητικές συνέπειες στη φυσική δραστηριότητα, τη δημιουργική σκέψη, την επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές, τη συγκέντρωση των παιδιών στο μάθημα.

    «Δεν νομίζω ότι χρειάζεται κανείς την τεχνολογία για να μάθει γραμματική», δήλωνε στην εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» ένας εργαζόμενος της Σίλικον Βάλεϊ, τα παιδιά του οποίου φοιτούν σε σχολείο όπου δεν υπάρχει ούτε ένας υπολογιστής και το οποίο ακολουθεί την εκπαιδευτική μέθοδο του αυστριακού φιλόσοφου και παιδαγωγού Ρούντολφ Στάινερ. «Η ιδέα ότι μια εφαρμογή του iPad μπορεί να διδάξει καλύτερα τα παιδιά μου πώς να διαβάζουν ή να μάθουν ευκολότερα αριθμητική είναι απλώς γελοία», προσθέτει ο ίδιος.

    Αυτός ο πατέρας δεν είναι τόσο «τεχνοφοβικός» όσο θα πίστευε κανείς: διαθέτει πτυχίο πληροφορικής, εργάζεται στην Google και δεν πηγαίνει πουθενά χωρίς το iPad και το «έξυπνο» κινητό του. Η κόρη του, όμως, που πηγαίνει στην πέμπτη τάξη του Δημοτικού, «δεν ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει το Google». Ο γιός του πηγαίνει στο Γυμνάσιο κι έχει μόλις αρχίσει να μαθαίνει.

    Μαζί θα συμφωνούσαν και κάποιοι ειδικοί της εκπαίδευσης. Όπως υποστηρίζουν, δεν έχει αποδειχθεί ότι η χρήση υπολογιστών και λοιπών τεχνολογικών γκάτζετς, συνδέονται με τη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών. Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του σχολείου στη Σίλικον Βάλεϊ επικαλούνται στοιχεία δέκα ετών, σύμφωνα με τα οποία το 94% των αποφοίτων συνέχισαν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
    ΑΠΕ

    • Ο/Η pappanna λέει:

      Χρειαζόμαστε ένα σχολείο με φυσιογνωμία και ταυτότητα. Η υλικοτεχνική υποδομή πρέπει να υπάρχει, αλλά πρέπει να συνοδεύει τη γενική κουλτούρα του κάθε σχολείου. Η/Υ, δάσκαλος, μαθητής είναι το νέο τρίγωνο στην ελληνική σχολική πραγματικότητα. Είμαι σίγουρη ότι αν ο μαθητής και ο δάσκαλος δουν τον Η/Υ ως εργαλείο, χωρίς να τον θεοποιούν, θα καταστεί αυτός χρήσιμος και πολύτιμος βοηθό.

  2. Παράθεμα: Υπολογιστής, ένα απλό εργαλείο! | Anna ‘ s Pappa blog « 13ο Δράμας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s